Hyönteisruuan merkitys suomalaisten ravintotottumusten uudistamisessa ja keinoja suosion lisäämiseen
Selenius, Mikko (2018)
Selenius, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli osoittaa, että kasvava lihankulutus tulee saada pysäytetyksi ja selvittää, olisiko hyönteisruuasta varteenotettavaksi korvaajaksi perinteisille proteiininlähteille. Teoriaosassa aiheeseen paneuduttiin kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä, kuten aiempia tutkimuksia ja opinnäytetöitä hyödyntäen. Tutkimusosan tarkoituksena oli kartoittaa, olisivatko suomalaiset valmiita korvaamaan ruokavaliossaan perinteisiä proteiininlähteitä hyönteisillä, mitkä asiat vaikuttavat ostopäätökseen, millaisia hyönteisruokatuotteita kuluttajat haluaisivat kauppoihin ja sitä, miten kuluttajien mielestä voitaisiin edistää hyönteisruuan näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millä keinoilla hyönteisruuan suosiota saadaan lisättyä ja kuinka perinteisiä proteiininlähteitä saataisiin tuotekehityksen kautta vähitellen korvattua hyönteisruualla.
Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, jonka avulla vastauksia kerättiin sekä Internetissä että paperilomakkeella. Havaintoyksiköiden määrä kyselytutkimuksessa oli 100 kappaletta. Kyselytutkimukseen vastanneista lihansyöjistä 74% oli valmis korvaamaan lihansyöntiään osittain hyönteisravinnolla. Kasvissyöjistä ja vegaaneista puolestaan 45% oli valmis hyväksymään hyönteiset osaksi ruokavaliotaan. Kyselytutkimukseen vastanneista suurin osa piti ruuan makua tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä ja hieman yllättäen ruuan terveellisyyttä pidettiin hintaa tärkeämpänä elintarvikkeen ominaisuutena, mikä viittaa siihen, että kuluttajat ovat valmiita maksamaan terveellisemmästä ruuasta. Kyselytutkimuksessa kävi myös ilmi, että kuluttajista valtaosa hyväksyisi hyönteiset ravinnokseen mieluummin jauhetussa muodossa kuin kokonaisina. Vastaajilla oli myös runsaasti ehdotuksia, millaisia hyönteiselintarvikkeita he kauppoihin toivoisivat. Tuote-ehdotuksia löytyi niin lihansukuisista tuotteista, leipätuotteista, leivoksista, kuivaelintarvikkeista, eineksistä, välipaloista, makeista kuin snackseistäkin. Myös kokonaisia hyönteisiä toivottiin. Kyselyyn vastanneilla oli myös runsaasti näkemyksiä siitä, kuinka hyönteisruuan näkyvyyttä ja tunnettavuutta voitaisiin edistää. Eniten tarpeellisiksi toimenpiteiksi nähtiin aktiivinen ja pitkäjänteinen kuluttajavalistus sekä maistatukset.
Hyönteisravintoon liittyy runsaasti etuja verrattuna perinteiseen lihantuotantoon. Tutkimuksen perusteella kuluttajat ovat pääosin valmiita ottamaan hyönteiset osaksi ruokavaliotaan. Hyönteisruuan omaksuminen osaksi suomalaista ruokavaliota vie kuitenkin aikaa ja vaatii pitkäjänteistä kuluttajavalistusta. Hyönteisten laajamittainen hyödyntäminen ravintona vaatii myös hyönteisten teollisen massatuotannon kehitystä sekä elintarvikealan yritysten ennakkoluulotonta hyönteisruokatuotantoon mukaan lähtemistä.
Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, jonka avulla vastauksia kerättiin sekä Internetissä että paperilomakkeella. Havaintoyksiköiden määrä kyselytutkimuksessa oli 100 kappaletta. Kyselytutkimukseen vastanneista lihansyöjistä 74% oli valmis korvaamaan lihansyöntiään osittain hyönteisravinnolla. Kasvissyöjistä ja vegaaneista puolestaan 45% oli valmis hyväksymään hyönteiset osaksi ruokavaliotaan. Kyselytutkimukseen vastanneista suurin osa piti ruuan makua tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä ja hieman yllättäen ruuan terveellisyyttä pidettiin hintaa tärkeämpänä elintarvikkeen ominaisuutena, mikä viittaa siihen, että kuluttajat ovat valmiita maksamaan terveellisemmästä ruuasta. Kyselytutkimuksessa kävi myös ilmi, että kuluttajista valtaosa hyväksyisi hyönteiset ravinnokseen mieluummin jauhetussa muodossa kuin kokonaisina. Vastaajilla oli myös runsaasti ehdotuksia, millaisia hyönteiselintarvikkeita he kauppoihin toivoisivat. Tuote-ehdotuksia löytyi niin lihansukuisista tuotteista, leipätuotteista, leivoksista, kuivaelintarvikkeista, eineksistä, välipaloista, makeista kuin snackseistäkin. Myös kokonaisia hyönteisiä toivottiin. Kyselyyn vastanneilla oli myös runsaasti näkemyksiä siitä, kuinka hyönteisruuan näkyvyyttä ja tunnettavuutta voitaisiin edistää. Eniten tarpeellisiksi toimenpiteiksi nähtiin aktiivinen ja pitkäjänteinen kuluttajavalistus sekä maistatukset.
Hyönteisravintoon liittyy runsaasti etuja verrattuna perinteiseen lihantuotantoon. Tutkimuksen perusteella kuluttajat ovat pääosin valmiita ottamaan hyönteiset osaksi ruokavaliotaan. Hyönteisruuan omaksuminen osaksi suomalaista ruokavaliota vie kuitenkin aikaa ja vaatii pitkäjänteistä kuluttajavalistusta. Hyönteisten laajamittainen hyödyntäminen ravintona vaatii myös hyönteisten teollisen massatuotannon kehitystä sekä elintarvikealan yritysten ennakkoluulotonta hyönteisruokatuotantoon mukaan lähtemistä.