Tapa- ja pukeutumiskulttuuri osana suomalaista liiketoimintaa Kiinassa : Tapa- ja pukeutumistietoutta Tarw-Trading Oy:lle
Jyläntö, Kristiina (2018)
Jyläntö, Kristiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618274
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kehittämistyö, jonka tavoitteena on mahdollistaa henkilöstön kulttuuriosaamisen karttuminen, jotta yritys menestyisi hyvin Kiinan liiketoimintaympäristössä. Tutkimuskysymyksenä oli ”Mitä tapa- ja pukeutumiskulttuurin osaamista suomalainen yritys tarvitsee Kiinan liiketoimintaympäristössä?”. Toimeksiantajana oli Tarw-Trading Oy, jolla on liiketoimintaa Kiinassa.
Tutkimusotteena oli laadullinen tapaustutkimus. Käytin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut ja havainnointi.
Kirjallisen lähdeaineiston avulla tarkastelin kulttuuriosaamista ja kulttuurienvälistä viestintää sekä tapoja ja pukeutumista kulttuurisina viestijöinä. Empiriaosuudessa tarkastelin haastatteluin Tarw-Tradingin henkilöstön kokemuksia Kiinasta liiketoimintaympäristönä viestinnän ja tapakulttuurin näkökulmasta sekä henkilöstön bisnespukeutumisen osaamista. Lisäksi haastattelin kolmea Kiinan asiantuntijaa tapa- ja pukeutumiskulttuurista. Kirjalliseen lähdeaineistoon sekä haastattelujen ja havainnoinnin tuloksiin perustuen toteutin yrityksen henkilöstön käyttöön internetsivuston, jossa on tarvittavaa tapa- ja pukeutumistietoutta Kiinan liiketoimintaympäristöön. Asiantuntijat varmistivat internetsivuston sisällön oikeellisuuden ja ajanmukaisuuden.
Henkilöstön kulttuuriosaaminen riippui pitkälti yksittäisen työntekijän omasta kiinnostuksesta. Osaamistarpeet painottuivat Hofsteden kulttuuriulottuvuuksissa valtaetäisyyteen, yksilöllisyyteen ja pitkän aikavälin suuntautumiseen. Tärkeitä kehittämisalueita olivat liikeneuvotteluihin liittyvät tavat, hierarkia, yksilön ja ryhmän suhde toisiinsa ja laajemmin kasvojen merkitys. Osalle henkilöstöä pukeutuminen oli merkityksetön asia, johon ei kiinnitetä huomiota, kun ollaan keskenään työpaikalla, mutta kun ulkopuolisia on paikalla, pukeutumisella on merkitystä. Kukaan henkilöstöstä ei nähnyt itseään yrityksen edustajana, osana yrityksen imagoa. Haastatteluissa tuli ilmi tarve bisnespukeutumisen koodien ja huolitellun pukeutumisen osaamiseen. Haastateltavat pitivät työpaikalla pukeutumista Kiinassa pääosin saman oloisena kuin Suomessa: rentona. Merkkivaatteiden ja statussymbolien käyttö ovat kuitenkin tärkeitä Kiinassa. Asiantuntijahaastattelut vahvistivat näkemystä, että kansainvälisen bisnespukeutumisen säännöt pätevät pääsääntöisesti myös Kiinassa, kun edustetaan yritystä.
Tutkimusotteena oli laadullinen tapaustutkimus. Käytin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut ja havainnointi.
Kirjallisen lähdeaineiston avulla tarkastelin kulttuuriosaamista ja kulttuurienvälistä viestintää sekä tapoja ja pukeutumista kulttuurisina viestijöinä. Empiriaosuudessa tarkastelin haastatteluin Tarw-Tradingin henkilöstön kokemuksia Kiinasta liiketoimintaympäristönä viestinnän ja tapakulttuurin näkökulmasta sekä henkilöstön bisnespukeutumisen osaamista. Lisäksi haastattelin kolmea Kiinan asiantuntijaa tapa- ja pukeutumiskulttuurista. Kirjalliseen lähdeaineistoon sekä haastattelujen ja havainnoinnin tuloksiin perustuen toteutin yrityksen henkilöstön käyttöön internetsivuston, jossa on tarvittavaa tapa- ja pukeutumistietoutta Kiinan liiketoimintaympäristöön. Asiantuntijat varmistivat internetsivuston sisällön oikeellisuuden ja ajanmukaisuuden.
Henkilöstön kulttuuriosaaminen riippui pitkälti yksittäisen työntekijän omasta kiinnostuksesta. Osaamistarpeet painottuivat Hofsteden kulttuuriulottuvuuksissa valtaetäisyyteen, yksilöllisyyteen ja pitkän aikavälin suuntautumiseen. Tärkeitä kehittämisalueita olivat liikeneuvotteluihin liittyvät tavat, hierarkia, yksilön ja ryhmän suhde toisiinsa ja laajemmin kasvojen merkitys. Osalle henkilöstöä pukeutuminen oli merkityksetön asia, johon ei kiinnitetä huomiota, kun ollaan keskenään työpaikalla, mutta kun ulkopuolisia on paikalla, pukeutumisella on merkitystä. Kukaan henkilöstöstä ei nähnyt itseään yrityksen edustajana, osana yrityksen imagoa. Haastatteluissa tuli ilmi tarve bisnespukeutumisen koodien ja huolitellun pukeutumisen osaamiseen. Haastateltavat pitivät työpaikalla pukeutumista Kiinassa pääosin saman oloisena kuin Suomessa: rentona. Merkkivaatteiden ja statussymbolien käyttö ovat kuitenkin tärkeitä Kiinassa. Asiantuntijahaastattelut vahvistivat näkemystä, että kansainvälisen bisnespukeutumisen säännöt pätevät pääsääntöisesti myös Kiinassa, kun edustetaan yritystä.