"Syli on lapsen turvapaikka" : Lasten aloitteisiin vastaaminen varhaiskasvatuksessa
Sippola, Lotta; Neuvonen, Venla (2018)
Sippola, Lotta
Neuvonen, Venla
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317970
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien suhtautumista lasten sylialoitteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymykset selvittivät mitä sylissä pitäminen varhaiskasvatuksessa merkitsee lapselle, sekä mitä varhaiskasvattajalta vaaditaan lapsen syliin ottamisessa. Näiden lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, miten varhaiskasvattajat reagoivat lasten sylialoitteisiin. Tutkimuksen tehtävänä on muistuttaa varhaiskasvattajia sylin merkityksestä ja lasten tarpeesta päästä syliin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii varhaiskasvatus ja sylin merkitys. Keskeisiä käsitteitä ovat myös pedagogiikka, vuorovaikutus ja sensitiivisyys. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön tekijät havainnoivat lasten aloitteisiin vastaamista osallistumalla ryhmän toimintaan. Havainnoinnin lisäksi varhaiskasvattajia pyydettiin vastaamaan kyselylomakkeen kysymyksiin. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimustulosten analysoinnissa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että sylin merkitys ymmärretään varhaiskasvatuksessa hyvin. Varhaiskasvattajat olivat pääosin itse hyvin aloitteellisia lasten sylissä pitämiseen, ja lasten aloitteita syliin ottamisen suhteen näkyi aika vähän. Myös välinpitämätöntä suhtautumista lasten aloitteisiin havaittiin tutkimuksessa. Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että lapsen ottaminen syliin ja lapsen sensitiivinen kohtaaminen riippuu paljon varhaiskasvattajasta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii varhaiskasvatus ja sylin merkitys. Keskeisiä käsitteitä ovat myös pedagogiikka, vuorovaikutus ja sensitiivisyys. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön tekijät havainnoivat lasten aloitteisiin vastaamista osallistumalla ryhmän toimintaan. Havainnoinnin lisäksi varhaiskasvattajia pyydettiin vastaamaan kyselylomakkeen kysymyksiin. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimustulosten analysoinnissa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että sylin merkitys ymmärretään varhaiskasvatuksessa hyvin. Varhaiskasvattajat olivat pääosin itse hyvin aloitteellisia lasten sylissä pitämiseen, ja lasten aloitteita syliin ottamisen suhteen näkyi aika vähän. Myös välinpitämätöntä suhtautumista lasten aloitteisiin havaittiin tutkimuksessa. Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että lapsen ottaminen syliin ja lapsen sensitiivinen kohtaaminen riippuu paljon varhaiskasvattajasta.