Taideintegraatiotunneilla monipuolisuutta ja vapautta luovaan toimintaan : Teatterimuskarin ja ohjaajien näkökulmia
Tarnanen, Doora (2018)
Tarnanen, Doora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618266
Tiivistelmä
Uusi vuoden 2017 taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma rohkaisee toisen taiteenlajin ilmaisukeinoihin tutustumiseen. Musiikkia ja teatteria yhdistävät taideintegraatiotunnit ovat vielä harvinaisia, mutta muutaman viime vuoden aikana taiteen perusopetusta antavat oppilaitokset ovat alkaneet tarjota myös niitä. Näillä tunneilla pyritään integroimaan teatterin ja musiikin opetusta monimuotoisella tavalla. Teatteritaiteen niveltäminen musiikin alkuopetukseen voi mahdollistaa lasten luovuuden, osallistumisen ja monen eri ilmaisukeinon käyttämisen. Tällaisten tuntisisältöjen kehittämisessä olennaisia ovat yksittäisten oppilaitosten opetusvalinnat ja opettajien osaaminen.
Opinnäytetyössäni reflektoin minun ja kollegani kehittämää taideintegraatiotuntia: teatterimuskaria. Haastattelen kuutta taideintegraatiota vahvasti työssään käyttävää ammattilaista. Haastateltavat tekevät työtä erilaisissa työympäristöissä, osa taiteen perusopetuksessa teatterin tai musiikin parissa, osa muussa alkeisopetuksessa tai ohjaajina. Kävin myös observoimassa kahden eri oppilaitoksen teatterimuskarituntia ja yhtä nukketeatterimuskaria.
Opinnäytetyöni aineiston perusteella esitän, että taide on luontainen osa ihmisen kasvupolkua. Lapsella taide kulkee käsi kädessä leikin kanssa. Taideintegraatio-opetus mahdollistaa lapsen osallisuutta enemmän kuin osa konventionaalisista musiikkileikkikoulutunneista. Kun lasta osallistetaan tunnilla runsaasti, hän kokee vähemmän väärin toimimisen pelkoa ja sitoutuu vahvemmin toimintaan.
Opinnäytetyö esittelee tapoja yhdistää teatteria ja musiikkia. Määritelmäni luovuudelle ja taitavuudelle auttavat opettajaa hahmottamaan lapsen luovaa toimintaa ja osallisuutta oppitunnilla.
Opinnäytetyössäni reflektoin minun ja kollegani kehittämää taideintegraatiotuntia: teatterimuskaria. Haastattelen kuutta taideintegraatiota vahvasti työssään käyttävää ammattilaista. Haastateltavat tekevät työtä erilaisissa työympäristöissä, osa taiteen perusopetuksessa teatterin tai musiikin parissa, osa muussa alkeisopetuksessa tai ohjaajina. Kävin myös observoimassa kahden eri oppilaitoksen teatterimuskarituntia ja yhtä nukketeatterimuskaria.
Opinnäytetyöni aineiston perusteella esitän, että taide on luontainen osa ihmisen kasvupolkua. Lapsella taide kulkee käsi kädessä leikin kanssa. Taideintegraatio-opetus mahdollistaa lapsen osallisuutta enemmän kuin osa konventionaalisista musiikkileikkikoulutunneista. Kun lasta osallistetaan tunnilla runsaasti, hän kokee vähemmän väärin toimimisen pelkoa ja sitoutuu vahvemmin toimintaan.
Opinnäytetyö esittelee tapoja yhdistää teatteria ja musiikkia. Määritelmäni luovuudelle ja taitavuudelle auttavat opettajaa hahmottamaan lapsen luovaa toimintaa ja osallisuutta oppitunnilla.