Tähtäimessä menestys - urheilijan henkilöbrändin rakentaminen
Talvitie, Heidi (2018)
Talvitie, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718588
Tiivistelmä
Henkilöbrändi kasvattaa urheilijan markkina-arvoa monella tapaa, jonka vuoksi se on tärkeä osa urheilijan matkaa menestykseen. Huipulle pyrkivä urheilija tarvitsee sponsoreita pystyäkseen treenaamaan ammattimaisesti. Yhteistyökumppaneita kiinnostaa urheilijan markkina-arvo.
Opinnäytetyö toteutetaan yhdessä lupaavan ampumahiihtäjän Tiia-Maria Talvitien kanssa. Hän on maajoukkueurheilija, jonka tähtäimessä ovat ammattimainen urheilu ja talviolympialaiset 2022. Tavoitteisiin päästäkseen hän kuitenkin tarvitsee lisää rahallista tukea, jonka vuoksi sponsorien hankintaa pyritään tehostamaan henkilöbrändin avulla.
Tämän työn tavoitteena on luoda urheilijalle puitteet henkilöbrändäyksen aloittamiseen. Urheilijalle luodaan verkkosivut, käyntikortti, esite, kuva- ja videopankki sekä brändin visuaalinen ilme. Tietoperustana on henkilöbrändäys ja brändin rakentaminen, urheilijan henkilöbrändäys, sponsorointi ja visuaalinen suunnittelu.
Työn lopputuloksena oli tavoitteen mukainen ammattimainen kokonaisuus brändimateriaalia urheilijan käyttöön. Työn aikana nousi esiin monta uutta kehitysideaa, joita tullaan työstämään jatkotoimenpiteinä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutetaan yhdessä lupaavan ampumahiihtäjän Tiia-Maria Talvitien kanssa. Hän on maajoukkueurheilija, jonka tähtäimessä ovat ammattimainen urheilu ja talviolympialaiset 2022. Tavoitteisiin päästäkseen hän kuitenkin tarvitsee lisää rahallista tukea, jonka vuoksi sponsorien hankintaa pyritään tehostamaan henkilöbrändin avulla.
Tämän työn tavoitteena on luoda urheilijalle puitteet henkilöbrändäyksen aloittamiseen. Urheilijalle luodaan verkkosivut, käyntikortti, esite, kuva- ja videopankki sekä brändin visuaalinen ilme. Tietoperustana on henkilöbrändäys ja brändin rakentaminen, urheilijan henkilöbrändäys, sponsorointi ja visuaalinen suunnittelu.
Työn lopputuloksena oli tavoitteen mukainen ammattimainen kokonaisuus brändimateriaalia urheilijan käyttöön. Työn aikana nousi esiin monta uutta kehitysideaa, joita tullaan työstämään jatkotoimenpiteinä tulevaisuudessa.