Nuorten sosiaalista vahvistumista edistävät ohjauskäytännöt työpajatoiminnassa : Tutkimuksellinen kehittämistyö
Seppälä, Monika (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Seppälä, Monika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718692
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli ohjauskäytäntöjen kehittäminen nuorten sosiaalisen vahvistumisen edistämiseksi. Kehittämistyön toimintaympäristönä toimi Omnian nuorten työpajat.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyön aineistoa kerättiin kolmessa vaiheessa. Työntekijöille ja työpajanuorille järjestettiin kaksi yhteiskehittelyä, joista ensimmäinen toteutettiin Learning Cafena ja toinen tulevaisuusverstas-työskentelynä. Kolmannessa vaiheessa työpajojen ohjauspalvelutiimille järjestettiin ryhmäkeskustelu, jossa arvioitiin ja etsittiin keskeisiä nuorten sosiaalista vahvistumista edistäviä ohjauskäytäntöjä yhteiskehittelyissä kerätyistä tuloksista. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus nuorten sosiaalista vahvistumista edistävistä ohjauskäytännöistä työpajatoiminnassa. Itsetuntemusta lisäävät, työelämätaitoja, yhteisötaitoja ja tavoitteiden saavuttamista edistävät ohjauskäytännöt luovat perustan nuorten sosiaaliselle vahvistumiselle työpajatoiminnassa. Nuoren sosiaalista vahvistumista edistävät myös ammatillisten taitojen oppimista ja työ- ja opiskelusuunnitelmia edistävät, tietoteknisiä taitoja lisäävät sekä arjen- ja elämänhallintaa tukevat ohjauskäytännöt, joita voidaan soveltaa nuoren yksilöllisten tavoitteiden mukaan. Muut ohjauskäytännöt, kuten vertaistuki, yhteiskehittelyt ja pajaneuvosto ovat käytäntöjä, joissa korostuu nuoren aktiivinen ja omatoiminen rooli. Keskeisimmiksi nuorten sosiaalista vahvistumista edistäviksi ohjauskäytännöiksi nimettiin palautteen antaminen arjessa, kannustaminen, tavoite- ja palautekeskustelut, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt, yhdessä tekeminen, saatavilla oleva keskusteluapu, asioiden hoitaminen nuoren kanssa, paja-ajan käyttäminen työ- ja opiskelusuunnitelmien edistämiseen ja tietoteknisten taitojen opettaminen yksilöllisesti tai ryhmässä.
Kehittämistyön seuraava vaihe on tuloksien vieminen käytäntöön. Tulokset pitävät sisällään konkreettisia ohjauskäytäntöjä, jotka ovat hyödynnettävissä valtakunnallisesti myös muilla työpajoilla. Tuloksien avulla voidaan tehdä näkyväksi työpajatoiminnan laadullista työtä. Nuorten sosiaalista vahvistumista edistävien ohjauskäytäntöjen avulla vahvistetaan työpajatoiminnan kuntoutuksellista vaikuttavuutta, kun työpaja ja siellä tapahtuva ohjaus nähdään merkityksellisenä osana nuoren kuntoutumista edistävää ympäristöä.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyön aineistoa kerättiin kolmessa vaiheessa. Työntekijöille ja työpajanuorille järjestettiin kaksi yhteiskehittelyä, joista ensimmäinen toteutettiin Learning Cafena ja toinen tulevaisuusverstas-työskentelynä. Kolmannessa vaiheessa työpajojen ohjauspalvelutiimille järjestettiin ryhmäkeskustelu, jossa arvioitiin ja etsittiin keskeisiä nuorten sosiaalista vahvistumista edistäviä ohjauskäytäntöjä yhteiskehittelyissä kerätyistä tuloksista. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus nuorten sosiaalista vahvistumista edistävistä ohjauskäytännöistä työpajatoiminnassa. Itsetuntemusta lisäävät, työelämätaitoja, yhteisötaitoja ja tavoitteiden saavuttamista edistävät ohjauskäytännöt luovat perustan nuorten sosiaaliselle vahvistumiselle työpajatoiminnassa. Nuoren sosiaalista vahvistumista edistävät myös ammatillisten taitojen oppimista ja työ- ja opiskelusuunnitelmia edistävät, tietoteknisiä taitoja lisäävät sekä arjen- ja elämänhallintaa tukevat ohjauskäytännöt, joita voidaan soveltaa nuoren yksilöllisten tavoitteiden mukaan. Muut ohjauskäytännöt, kuten vertaistuki, yhteiskehittelyt ja pajaneuvosto ovat käytäntöjä, joissa korostuu nuoren aktiivinen ja omatoiminen rooli. Keskeisimmiksi nuorten sosiaalista vahvistumista edistäviksi ohjauskäytännöiksi nimettiin palautteen antaminen arjessa, kannustaminen, tavoite- ja palautekeskustelut, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt, yhdessä tekeminen, saatavilla oleva keskusteluapu, asioiden hoitaminen nuoren kanssa, paja-ajan käyttäminen työ- ja opiskelusuunnitelmien edistämiseen ja tietoteknisten taitojen opettaminen yksilöllisesti tai ryhmässä.
Kehittämistyön seuraava vaihe on tuloksien vieminen käytäntöön. Tulokset pitävät sisällään konkreettisia ohjauskäytäntöjä, jotka ovat hyödynnettävissä valtakunnallisesti myös muilla työpajoilla. Tuloksien avulla voidaan tehdä näkyväksi työpajatoiminnan laadullista työtä. Nuorten sosiaalista vahvistumista edistävien ohjauskäytäntöjen avulla vahvistetaan työpajatoiminnan kuntoutuksellista vaikuttavuutta, kun työpaja ja siellä tapahtuva ohjaus nähdään merkityksellisenä osana nuoren kuntoutumista edistävää ympäristöä.