Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Otetaan muut huomioon" : Muksuopin soveltaminen 5-vuotiaille päiväkodissa

Kainu, Riikka; Hyvärinen, Helena (2018)

Avaa tiedosto
Kainu_Riikka_Hyvarinen_Helena.pdf (430.6Kt)
Lataukset: 


Kainu, Riikka
Hyvärinen, Helena
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718680
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli soveltaa Ben Furmanin (2003) kehittämää Muksuoppi-työmenetelmää 5-vuotiaiden lasten kanssa päiväkodissa. Muksuoppi on yksinkertainen työmenetelmä, jossa nähdään ongelmien sijasta mahdollisuuksia oppia jotakin uutta. Muksuoppia hyödyntäessä varhaiskasvatuksessa on mahdollista, että lapset oppivat asioita positiivisen otteen kautta.
Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin yhteistyössä erään yksityisen päiväkodin kanssa projekti, jossa sovellettiin Muksuoppia siten, että lasten kanssa harjoiteltiin yhteistyötaitoja sekä ryhmässä toimimista. Nämä molemmat taidot kuuluvat sosiaalisiin taitoihin, jotka ovat välttämättömiä taitoja elämässä. Työyhteisön toiveena oli, että projektista kuvataan digitaalinen tarina. Projektin ohessa esiteltiin työyhteisölle myös digitaalinen tarina työvälineenä, lisäksi projektista jäi konkreettinen muisto osallistuneille. Digitaalinen tarina jäi ainoastaan päiväkodin omaan käyttöön, eikä se tule julkiseen levitykseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajemmin varhaiskasvatusta ja Muksuoppia. Lisäksi käsitellään myös digitalisaatiota ja projektia käsitteenä, sekä sosiaalisia taitoja ja lapsilähtöisyyttä, koska ne ovat myös suuressa roolissa tässä opinnäytetyössä.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Muksuoppi sopii hyvin sovellettavaksi lasten kanssa, etenkin varhaiskasvatuksessa ja silloin, kun 5-vuotiaat opettelevat uusia asioita. Lähellä esikouluikää olevat lapset ovat siinä vaiheessa kasvua ja kehitystä, että he sisäistävät hyvin Muksuopin 15 askelta, ja ovat motivoituneita oppimaan uusia taitoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste