Markkinointisuunnitelma ja Facebook-markkinointi : Case: Ingan Kahvihetki
Ala-Ikkelä, Tiina (2018)
Ala-Ikkelä, Tiina
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818758
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda pienelle kahvilalle markkinointisuunnitelma ja perehtyä mahdollisuuksiin, miten yrityksen Facebook-sivuille saisi lisää yleisöä. Tavoitteena oli keksiä keinoja, miten yrityksen markkinointi saataisiin tehokkaaksi ja minkä avulla yrityksen tunnettuus alueella lisääntyisi. Facebook-markkinoinnissa tavoitteena oli antaa keinoja, miten yrityksen Facebook-markkinoinnista saisi mahdollisimman tehokasta.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Markkinointisuunnitelmaa luodessa on haastateltu kahvilan yrittäjää. Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi mark-kinoinnin suunnitelman luomiseen ja markkinointiviestintään.
Kahvihetken markkinointisuunnitelman pohjana oli yrittäjän visio yrityksestä. Visiota pohjana käyttäen luotiin markkinointisuunnitelman strategia, joka oli kasvustrategia. Kasvustrategian perusteella luotiin markkinoinnin eri osa-alueiden tavoitteet. Tavoitteet huomioon ottaen luotiin Kahvihetken markkinointimix, joka sisälsi tuotteen, hinnan, saavutettavuuden ja jakelun, markkinointiviestinnän, henkilöstön ja asiakkaat, toimintatavat ja prosessit sekä palveluympäristön ja muut näkyvät osat.
Markkinointimixin jälkeen luotiin Kahvihetken markkinoinnin toimintaohjelma, joka sisälsi vuoden 2019 markkinoinnin vuosisuunnitelman. Vuosisuunnitelmaan, joka oli kalenterimallinen, merkittiin ehdotetut kampanjat, jotka voisi toteuttaa vuonna 2019. Toimintaohjelman jälkeen on markkinointikustannusbudjetti, joka sisältää toimintaohjelmassa esitettyjen kampanjoiden kustannukset ja esimerkiksi koko vuoden flyereiden arvioidun hinnan. Facebook-arvontojen voitot on myös arvioitu kustannusbudjettiin. Viimeisenä markkinointisuunnitelmassa on seuranta. Seuranta on tarkoitettu yrittäjälle ohjeeksi tulevan vuoden markkinoinnin tavoitteiden seurantaan ja kustannusten seurantaan. Valmis yrityksen markkinointisuunnitelma on toteutettavissa ja sellainen kokonaisuus, jonka avulla Kahvihetki todella saisi lisää tunnettuutta.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Markkinointisuunnitelmaa luodessa on haastateltu kahvilan yrittäjää. Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi mark-kinoinnin suunnitelman luomiseen ja markkinointiviestintään.
Kahvihetken markkinointisuunnitelman pohjana oli yrittäjän visio yrityksestä. Visiota pohjana käyttäen luotiin markkinointisuunnitelman strategia, joka oli kasvustrategia. Kasvustrategian perusteella luotiin markkinoinnin eri osa-alueiden tavoitteet. Tavoitteet huomioon ottaen luotiin Kahvihetken markkinointimix, joka sisälsi tuotteen, hinnan, saavutettavuuden ja jakelun, markkinointiviestinnän, henkilöstön ja asiakkaat, toimintatavat ja prosessit sekä palveluympäristön ja muut näkyvät osat.
Markkinointimixin jälkeen luotiin Kahvihetken markkinoinnin toimintaohjelma, joka sisälsi vuoden 2019 markkinoinnin vuosisuunnitelman. Vuosisuunnitelmaan, joka oli kalenterimallinen, merkittiin ehdotetut kampanjat, jotka voisi toteuttaa vuonna 2019. Toimintaohjelman jälkeen on markkinointikustannusbudjetti, joka sisältää toimintaohjelmassa esitettyjen kampanjoiden kustannukset ja esimerkiksi koko vuoden flyereiden arvioidun hinnan. Facebook-arvontojen voitot on myös arvioitu kustannusbudjettiin. Viimeisenä markkinointisuunnitelmassa on seuranta. Seuranta on tarkoitettu yrittäjälle ohjeeksi tulevan vuoden markkinoinnin tavoitteiden seurantaan ja kustannusten seurantaan. Valmis yrityksen markkinointisuunnitelma on toteutettavissa ja sellainen kokonaisuus, jonka avulla Kahvihetki todella saisi lisää tunnettuutta.