Välkkärit ja osallisuus
Koskinen, Toni (2018)
Koskinen, Toni
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918950
Tiivistelmä
Tämä työ on tehty Salon kaupungin Liikkuva Koulu -ohjelmaa varten. Työn tavoite on selvittää välkkäreinä toimivien oppilaiden kokemuksia toiminnasta kuudella alakoululla Salossa. Työn tarkoitus on tuottaa uskottava tulkinta osal-lisuudesta välkkäreissä oppilaiden omien näkökulmien ja kokemusten avulla.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään koulupäivän aikaisen liikunnan merkitystä lasten hyvinvointiin ja koulumenestykseen. Lisäksi määritellään monipuolisesti osallisuuden käsitettä ja siihen liittyviä ominaisuuksia. Teoriaa on kerätty kotimaisista ja kansainvälisistä kirjallisista ja sähköisistä lähteistä, sekä ajankohtaisista tutkimuksista.
Työn tutkimuksellinen osa on laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin tee-mahaastatteluilla kuudella Salon alakoululla alkuvuoden 2018 aikana. Haas-tatteluihin osallistui 17 4–6-luokkalaista välkkäriohjaajaa. Aineiston analysointi ja raportin kirjoittaminen toteutettiin 2018 kevään ja syksyn aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella osallisuus toteutui välkkärien mielestä vaihtelevasti. Suuri osa välkkäreistä koki osallistuneensa hyvin koulupäivän aikaisen liikunnan suunnitteluun ja toteutukseen. Toiminta koettiin merkittäväksi ja sillä koettiin olevan vaikutusta koululaisten liikkumiseen välitunneilla. Haasteita löytyi kuitenkin toiminnan sisältä välkkärien ryhmähengestä ja vuorovaikutuksesta. Tulosten perusteella jotkut välkkärit kokivat itsensä ulkopuoliseksi toiminnassa. Puutteita oli havaittavissa myös vuorovaikutuksessa välkkärien ja koulun henkilökunnan välillä. Johtopäätöksenä tämän työn tuloksista voidaan todeta, että oppilaita osallistetaan koululiikunnan toteuttamiseen hyvin, mutta oppilaiden kuulemiseen tulee vielä kiinnittää huomiota.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään koulupäivän aikaisen liikunnan merkitystä lasten hyvinvointiin ja koulumenestykseen. Lisäksi määritellään monipuolisesti osallisuuden käsitettä ja siihen liittyviä ominaisuuksia. Teoriaa on kerätty kotimaisista ja kansainvälisistä kirjallisista ja sähköisistä lähteistä, sekä ajankohtaisista tutkimuksista.
Työn tutkimuksellinen osa on laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin tee-mahaastatteluilla kuudella Salon alakoululla alkuvuoden 2018 aikana. Haas-tatteluihin osallistui 17 4–6-luokkalaista välkkäriohjaajaa. Aineiston analysointi ja raportin kirjoittaminen toteutettiin 2018 kevään ja syksyn aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella osallisuus toteutui välkkärien mielestä vaihtelevasti. Suuri osa välkkäreistä koki osallistuneensa hyvin koulupäivän aikaisen liikunnan suunnitteluun ja toteutukseen. Toiminta koettiin merkittäväksi ja sillä koettiin olevan vaikutusta koululaisten liikkumiseen välitunneilla. Haasteita löytyi kuitenkin toiminnan sisältä välkkärien ryhmähengestä ja vuorovaikutuksesta. Tulosten perusteella jotkut välkkärit kokivat itsensä ulkopuoliseksi toiminnassa. Puutteita oli havaittavissa myös vuorovaikutuksessa välkkärien ja koulun henkilökunnan välillä. Johtopäätöksenä tämän työn tuloksista voidaan todeta, että oppilaita osallistetaan koululiikunnan toteuttamiseen hyvin, mutta oppilaiden kuulemiseen tulee vielä kiinnittää huomiota.