Ikääntyneiden kokemuksia rollaattoreiden luovutustilanteesta ja käytönohjeistuksesta
Leinonen, Joni; Pirttilahti, Selja (2018)
Leinonen, Joni
Pirttilahti, Selja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa mahdolliset epäkohdat rollaattorin luovutuksen yhteydessä annetussa ohjeistuksessa. Tarkoituksena on selvittää, miten apuvälinetarpeenarvio sekä käytönohjeistus toteutuvat rollaattorin luovutuksen yhteydessä ja millainen vaikutus näillä on rollaattorin käyttöön. Idea opinnäytetyön aiheeseen tuli Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalta, Laakson apuvälinepalveluista. Aihe rollaattoreiden käytettävyydestä sekä käyttäjätyytyväisyydestä oli tarpeellinen, koska ikääntyneiden apuvälineiden käytöstä haluttiin lisää tietoa.
Apuvälinepalveluprosessin mukaan apuvälineen tulee olla valittu yksilöllisesti, käyttäjälähtöisesti ja oikea-aikaisesti. Arvioinnin tulee ottaa huomioon käyttäjän toimintakyky, elinympäristön vaatimukset ja elämäntilanne. Opinnäytetyön teemat nousivat esille teoriasta ja aikaisemmista tutkimuksista. Teemoiksi muodostuivat rollaattorin luovutus, rollaattorin käytön ohjeistus sekä rollaattorin käyttö. Teemojen pohjalta aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, jotka noudattivat laadullisen tutkimuksen periaatteita. Aineisto kerättiin viideltä yli 63-vuotiaalta rollaattorin käyttäjältä, joihin sovelletaan vanhuspalvelulakia. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Teemahaastattelusta saadusta aineistosta selvisi, että apuvälineen luovutustilanteissa sekä käytönohjeistuksessa on puutteita. Puutteita ilmeni niin suullisen kuin kirjallisenkin ohjeistuksen antamisessa. Haastatteluista kävi myös ilmi, että rollaattorin käyttäjät ovat verrattain tyytyväisiä apuvälineisiinsä ja ne edesauttavat heitä selviämään arjessa.
Saatujen tulosten perusteella ohjeistus ei tavoita apuvälineen käyttäjiä tavalla, jolla se on tarkoitettu. Tämä johtuu joko käyttäjästä itsestään tai siitä, että ohjeistuksen annossa esiintyy puutteita. Jatkossa voisi olla tarpeellista kartoittaa, onko apuvälineitä luovuttavilla tahoilla yhtenäiset toimintatavat ja ohjeistukset.
Apuvälinepalveluprosessin mukaan apuvälineen tulee olla valittu yksilöllisesti, käyttäjälähtöisesti ja oikea-aikaisesti. Arvioinnin tulee ottaa huomioon käyttäjän toimintakyky, elinympäristön vaatimukset ja elämäntilanne. Opinnäytetyön teemat nousivat esille teoriasta ja aikaisemmista tutkimuksista. Teemoiksi muodostuivat rollaattorin luovutus, rollaattorin käytön ohjeistus sekä rollaattorin käyttö. Teemojen pohjalta aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, jotka noudattivat laadullisen tutkimuksen periaatteita. Aineisto kerättiin viideltä yli 63-vuotiaalta rollaattorin käyttäjältä, joihin sovelletaan vanhuspalvelulakia. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Teemahaastattelusta saadusta aineistosta selvisi, että apuvälineen luovutustilanteissa sekä käytönohjeistuksessa on puutteita. Puutteita ilmeni niin suullisen kuin kirjallisenkin ohjeistuksen antamisessa. Haastatteluista kävi myös ilmi, että rollaattorin käyttäjät ovat verrattain tyytyväisiä apuvälineisiinsä ja ne edesauttavat heitä selviämään arjessa.
Saatujen tulosten perusteella ohjeistus ei tavoita apuvälineen käyttäjiä tavalla, jolla se on tarkoitettu. Tämä johtuu joko käyttäjästä itsestään tai siitä, että ohjeistuksen annossa esiintyy puutteita. Jatkossa voisi olla tarpeellista kartoittaa, onko apuvälineitä luovuttavilla tahoilla yhtenäiset toimintatavat ja ohjeistukset.