Koti tulevaisuudessa : Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakastyytyväisyystutkimus
Hynninen, Kaisa; Kuohukivi, Satu (2010)
Hynninen, Kaisa
Kuohukivi, Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111035
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Kuopion Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakastyytyväisyyttä sekä asiakkaiden toiveita ja unelmia asumisessa. Tutkimuksessa tarkastellaan, millä tasolla Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakkaiden tyytyväisyys on ja kuinka Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakastyytyväisyyttä voitaisiin parantaa. Lisäksi tutkimuksen avulla pyritään saamaan selville, millaisia asioita asunnon valinnassa arvostetaan ja mitä tulevaisuuden asumiselta toivotaan.
Tutkimuksessa on käytetty pääasiallisesti kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta tutkimuksessa on myös osioita, jotka muistuttavat enemmän kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuun vaihteessa 2010 www-kyselynä siten, että yhteensä 900:lle Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakkaalle lähetettiin sähköpostitse linkki kyselyyn. Kyselyyn vastasi lopulta 128 Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakasta.
Tutkimustulosten mukaan Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakkaat ovat tyytyväisiä Opiskelijoiden Vuokravälityksen toimintaan. Asiakkaat myös pitävät tutkimuksen perusteella erittäin tärkeänä henkilökunnan palvelutaitoja ja ammattitaitoisuutta, joten Opiskelijoiden Vuokravälityksen tulisi jatkossakin kiinnittää huomiota näiden osa-alueiden hallintaan. Tutkimustulokset osoittavat lisäksi, että sekä asiakaspalvelun että asumisen puolella tarpeiden huomiointi on erittäin tärkeää. Tutkimustulosten perusteella asumisessa merkittävimmäksi trendiksi nousi yksilöllisten tarpeiden korostuminen. Asumisen tulevaisuudelta vastaajat toivovat kaupunkimaista pientaloasumista ja erityisesti omistusasuminen asunnon hallintamuotona korostui. Elämäntilanteen merkitys koettiin lisäksi yhtenä merkittävimpänä tekijänä asumiseen vaikuttavissa tekijöissä.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä vastaamaan koko perusjoukkoa, mutta ne ovat kuitenkin suunta-antavia. Kehitettävää tutkimuksen perusteella löytyi esimerkiksi asiakas- ja asukastarpeiden huomioinnissa. Myös asiakaspalveluun tulisi kiinnittää jatkossakin huomiota, sillä tutkimustulosten perustella asiakaspalvelu koetaan tärkeämmäksi kuin esimerkiksi asuntoon liittyvät tekijät. Tutkimustulosten perusteella toivottiin, että Opiskelijoiden Vuokravälitys kehittäisi esimerkiksi hakulomakettaan ja että välityspalkkioiden suuruuteen kiinnitettäisiin huomiota.
Tutkimuksessa on käytetty pääasiallisesti kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta tutkimuksessa on myös osioita, jotka muistuttavat enemmän kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuun vaihteessa 2010 www-kyselynä siten, että yhteensä 900:lle Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakkaalle lähetettiin sähköpostitse linkki kyselyyn. Kyselyyn vastasi lopulta 128 Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakasta.
Tutkimustulosten mukaan Opiskelijoiden Vuokravälityksen asiakkaat ovat tyytyväisiä Opiskelijoiden Vuokravälityksen toimintaan. Asiakkaat myös pitävät tutkimuksen perusteella erittäin tärkeänä henkilökunnan palvelutaitoja ja ammattitaitoisuutta, joten Opiskelijoiden Vuokravälityksen tulisi jatkossakin kiinnittää huomiota näiden osa-alueiden hallintaan. Tutkimustulokset osoittavat lisäksi, että sekä asiakaspalvelun että asumisen puolella tarpeiden huomiointi on erittäin tärkeää. Tutkimustulosten perusteella asumisessa merkittävimmäksi trendiksi nousi yksilöllisten tarpeiden korostuminen. Asumisen tulevaisuudelta vastaajat toivovat kaupunkimaista pientaloasumista ja erityisesti omistusasuminen asunnon hallintamuotona korostui. Elämäntilanteen merkitys koettiin lisäksi yhtenä merkittävimpänä tekijänä asumiseen vaikuttavissa tekijöissä.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä vastaamaan koko perusjoukkoa, mutta ne ovat kuitenkin suunta-antavia. Kehitettävää tutkimuksen perusteella löytyi esimerkiksi asiakas- ja asukastarpeiden huomioinnissa. Myös asiakaspalveluun tulisi kiinnittää jatkossakin huomiota, sillä tutkimustulosten perustella asiakaspalvelu koetaan tärkeämmäksi kuin esimerkiksi asuntoon liittyvät tekijät. Tutkimustulosten perusteella toivottiin, että Opiskelijoiden Vuokravälitys kehittäisi esimerkiksi hakulomakettaan ja että välityspalkkioiden suuruuteen kiinnitettäisiin huomiota.