Virtuaalitodellisuuspelin toteuttaminen visuaalista ohjelmointiliittymää käyttäen
Penttilä, Mikke (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019275
Tiivistelmä
Aiheeksi valikoitui virtuaalitodellisuuspelin toteuttaminen, koska pelit ovat mielenkiintoinen tapa tutkia ja oppia uutta. Projektin kautta tarkoituksena oli syventyä peliohjelmointiin ja siihen, miten virtuaalitodellisuus eroaa perinteisestä näytön kautta tapahtuvasta pelaamisesta. Virtuaalitodellisuus kehittyy, ja sillä on potentiaalia niin viihdepeleissä kuin opetuskäytössä.
Toimeksiantajaa tällä projektilla ei ollut, vaan keskityin luomaan pelidemon itsenäisesti. Laitteistona toimi Oculus Rift, pelimoottorina käytettiin Unreal Engineä ja mallinnuksessa käytettiin Blenderiä. Unreal Engine oli pelimoottori, josta itsellä ei ollut kokemusta ja jonka takia sen valitsinkin. Blender oli tuttu mallinnustyökalu, jonka opetteluun ei kulunut aikaa.
Internetistä löytyi videoita, keskustelupalstoja sekä e-kirjoja, joita pystyin hyödyntämään projektissa ja tässä opinnäytetyössä. Oppiminen tapahtui yrityksen ja erehdyksen kautta sekä esimerkkejä hyödyntäen.
Toimeksiantajaa tällä projektilla ei ollut, vaan keskityin luomaan pelidemon itsenäisesti. Laitteistona toimi Oculus Rift, pelimoottorina käytettiin Unreal Engineä ja mallinnuksessa käytettiin Blenderiä. Unreal Engine oli pelimoottori, josta itsellä ei ollut kokemusta ja jonka takia sen valitsinkin. Blender oli tuttu mallinnustyökalu, jonka opetteluun ei kulunut aikaa.
Internetistä löytyi videoita, keskustelupalstoja sekä e-kirjoja, joita pystyin hyödyntämään projektissa ja tässä opinnäytetyössä. Oppiminen tapahtui yrityksen ja erehdyksen kautta sekä esimerkkejä hyödyntäen.