Tunnetaitojen tukeminen päiväkodissa
Kauppinen, Mirja (2018)
Kauppinen, Mirja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019284
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin valmiin tunteisiin liittyvän materiaalin soveltuvuutta päiväkodissa. Tavoitteena oli löytää tietoa, miten tunnekasvatukseen liittyvää tuen tarvetta pystytään tunnistamaan ja havaitsemaan päiväkodissa. Opinnäytetyössä kerättiin myös tunnekasvatukseen liittyvää valmista materiaalia varhaiskasvattajien käyttöön. Toimeksiantajana oli Sonkajärven kunnan varhaiskasvatuspalvelut. Tunnetaidot, itsesäätelyn taidot, sosioemotionaaliset taidot sekä varhainen tunnistaminen ja tukeminen muodostivat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka vaiheita olivat suunnittelu, toteutus, arviointi ja
kehittäminen. Suunnitteluvaiheessa kerättiin teoreettista tietoa sekä etsittiin materiaalia ja valittiin testattava materiaali. Toteutusvaiheeseen kuului valittujen materiaalien testaaminen neljässä erillisessä tuokiossa, lasten mielipiteen kysyminen tuokioista kuvioiden avulla sekä teemahaastattelujen tekeminen varhaiskasvattajille tuokioiden jälkeen. Arviointivaiheeseen kuului sisällönanalyysin tekeminen. Kehittämiseen kuului mahdollisen jatkotutkimuksen pohtiminen.
Opinnäytetyötä varten kerättyä valmista tunnekasvatukseen liittyvää materiaalia voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa, joko tässä opinnäytetyössä testattuja tai testaamatta jäänyttä materiaalia. Jatkotutkimuksessa voisi tutkia, millaisia kokemuksia lasten tunnetaitojen kehittymisestä on tullut pidempiaikaisen tunnetaitoihin liittyvän materiaalin käytön jälkeen.
Opinnäytetyössä tutkittiin valmiin tunteisiin liittyvän materiaalin soveltuvuutta päiväkodissa. Tavoitteena oli löytää tietoa, miten tunnekasvatukseen liittyvää tuen tarvetta pystytään tunnistamaan ja havaitsemaan päiväkodissa. Opinnäytetyössä kerättiin myös tunnekasvatukseen liittyvää valmista materiaalia varhaiskasvattajien käyttöön. Toimeksiantajana oli Sonkajärven kunnan varhaiskasvatuspalvelut. Tunnetaidot, itsesäätelyn taidot, sosioemotionaaliset taidot sekä varhainen tunnistaminen ja tukeminen muodostivat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka vaiheita olivat suunnittelu, toteutus, arviointi ja
kehittäminen. Suunnitteluvaiheessa kerättiin teoreettista tietoa sekä etsittiin materiaalia ja valittiin testattava materiaali. Toteutusvaiheeseen kuului valittujen materiaalien testaaminen neljässä erillisessä tuokiossa, lasten mielipiteen kysyminen tuokioista kuvioiden avulla sekä teemahaastattelujen tekeminen varhaiskasvattajille tuokioiden jälkeen. Arviointivaiheeseen kuului sisällönanalyysin tekeminen. Kehittämiseen kuului mahdollisen jatkotutkimuksen pohtiminen.
Opinnäytetyötä varten kerättyä valmista tunnekasvatukseen liittyvää materiaalia voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa, joko tässä opinnäytetyössä testattuja tai testaamatta jäänyttä materiaalia. Jatkotutkimuksessa voisi tutkia, millaisia kokemuksia lasten tunnetaitojen kehittymisestä on tullut pidempiaikaisen tunnetaitoihin liittyvän materiaalin käytön jälkeen.