Ammatillisen koulutuksen reformi. : Talotekniikka
Kangas, Risto (2018)
Kangas, Risto
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319630
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on suuressa muutoksessa, ja 1.1.2018 tuli voimaan laki ammatillisesta koulutuksesta. Ammatillisen koulutuksen uudistaminen reformin avulla on yksi pääministeri Sipilän hallituksen kärkihankkeista. Reformissa uudistetaan ammatillista koulutusta vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeita sekä tehdään rahoitus- ja ohjausjärjestelmästä yhtenäinen kokonaisuus. Rahoituk-sessa painotetaan koulutuksen vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Työpaikoilla tapahtuvaa oppimista lisätään ja byrokratiaa kevennetään.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten Ammattiopisto Lappian talotekniikan osasto pystyy vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin asettamiin haasteisiin. Lisäksi selvitettiin, miten talotekniikan koulutus, työpaikalla oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt järjestetään norjalaisessa koulutusjärjestelmässä.
Tämä tutkimus on työelämän kehittämistyö ja tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja informoitua kyselyä. Tutkimusaineisto kerättiin kevätlukukauden 2018 aikana.
Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan arvioida Ammattiopisto Lappian Kemin talotekniikan osaston pystyneen vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin asettamiin haasteisiin. Osastolla suoritetut valinnat opetuksen suunnittelussa ja järjestämisessä ovat olleet oikean suuntaisia ja yrityksiin on olemassa toimiva yhteistyö.
Tämän työn tuloksena talotekniikan osastolla on ajantasainen tieto, mihin yrityksiin opiskelijat voidaan lähettää koulutus- tai oppisopimuksella ja mitä opintokokonaisuutta he voivat siellä opiskella.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten Ammattiopisto Lappian talotekniikan osasto pystyy vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin asettamiin haasteisiin. Lisäksi selvitettiin, miten talotekniikan koulutus, työpaikalla oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt järjestetään norjalaisessa koulutusjärjestelmässä.
Tämä tutkimus on työelämän kehittämistyö ja tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja informoitua kyselyä. Tutkimusaineisto kerättiin kevätlukukauden 2018 aikana.
Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan arvioida Ammattiopisto Lappian Kemin talotekniikan osaston pystyneen vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin asettamiin haasteisiin. Osastolla suoritetut valinnat opetuksen suunnittelussa ja järjestämisessä ovat olleet oikean suuntaisia ja yrityksiin on olemassa toimiva yhteistyö.
Tämän työn tuloksena talotekniikan osastolla on ajantasainen tieto, mihin yrityksiin opiskelijat voidaan lähettää koulutus- tai oppisopimuksella ja mitä opintokokonaisuutta he voivat siellä opiskella.