3D-mallin luonti pelimaailmaan : Case Taikasauvan 3D-mallinnus
Rinta-Nikkola, Santtu (2018)
Rinta-Nikkola, Santtu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319701
Tiivistelmä
Tässä kehittävässä opinnäytetyössä käsitellään 3D-mallinnuksen itseopiskelua ja valmiin mallin liittämistä pelimaailmaan. Valitsin tämän aiheen, koska 3D-mallinnuksen perusteet kurssi oli minulle vapaanvalintainen ja se ei mahtunut luku-järjestykseeni. Tämän takia päätin tehdä 3D-mallinnuksen itseopiskelusta loppu-työn. 3D-mallinnuksen kohteena on The Elder Scrolls-pelisarjasta tuttu Sunna’rah taikasauva.
Työssä käytetään pääasiallisesti 3D-mallinnukseen tarkoitettua Blender-nimistä mallinnusohjelmaa, ja oppiminen tapahtuu suurimmaksi osaksi seuraten Andrew Pricen tekemiä Blenderin opasvideosarjoja. Työssä käytetään myös Adobe Pho-toshop CC-, Substance Painter-, FO3 Archive Utility-, NifSkope- ja Creation Kit-ohjelmia. Lopussa malli siirretään The Elder Scrolls V: Skyrim peliin.
Työssä tulee vastaan monia erilaisia ongelmakohtia, mutta niistä yksi iso ongelma jää varjostamaan työnkulkua. Lopputuloksena valmistuu työ, jolla voin todistaa osaavani 3D-mallinnuksen perusteet.
Työssä käytetään pääasiallisesti 3D-mallinnukseen tarkoitettua Blender-nimistä mallinnusohjelmaa, ja oppiminen tapahtuu suurimmaksi osaksi seuraten Andrew Pricen tekemiä Blenderin opasvideosarjoja. Työssä käytetään myös Adobe Pho-toshop CC-, Substance Painter-, FO3 Archive Utility-, NifSkope- ja Creation Kit-ohjelmia. Lopussa malli siirretään The Elder Scrolls V: Skyrim peliin.
Työssä tulee vastaan monia erilaisia ongelmakohtia, mutta niistä yksi iso ongelma jää varjostamaan työnkulkua. Lopputuloksena valmistuu työ, jolla voin todistaa osaavani 3D-mallinnuksen perusteet.