Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen Tuiran hyvinvointikeskuksessa
Vainionpää, Taina; Kaattari, Saara; Patala, Päivi (2018)
Vainionpää, Taina
Kaattari, Saara
Patala, Päivi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319798
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa ODA-hanketta (omahoito ja digitaaliset arvopalvelut). Toimeksiantajana on Oulun kaupunki. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä arvioinnin ja kehittämisen kohteena ovat moniammatillinen yhteistyö, asiakas- ja palveluymmärryksen vahvistaminen sekä palvelun arvolupauksen määrittäminen. Kehittämistyön tarkoituksena on tukea Tuiran hyvinvointikeskuksen työntekijöitä sekä johtoa moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tuottaa kehittämisehdotuksia moniammatillisen yhteistyön ja asiakaslähtöisen palvelun parantamiseksi sekä Tuiran hyvinvointikeskuksen moniammatillisen toiminnan kehittämiseksi.
Kehittämistyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Monimenetelmätutkimus yhdistää laadullisen sekä määrällisen metodologian. Kehittämistyö toteutettiin kolmessa vaiheessa: määrittelyvaihe, tutkimusvaihe ja suunnitteluvaihe. Määrittelyvaiheessa paljon palveluita käyttävien asiak-kaiden palvelupolut kartoitettiin palvelumuotoilumenetelmällä. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli kuvailla ja selvittää Tuiran hyvinvointikeskuksen työntekijöiden sekä johdon kokemuksia ja arvioi-ta moniammatillista yhteistyötä edistävistä ja estävistä tekijöistä. Nykytilan arviointi toteutettiin sähköisellä kyselytutkimuksella. Suunnitteluvaiheessa henkilökunta ideoi työpajoissa uusia käytänteitä ja toimintatapoja moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi. Työpajojen avulla henkilökunnalla oli mahdollisuus vaikuttaa työhönsä konkreettisesti luovan työn menetelmien avulla.
Tulokset osoittivat, että toimiva moniammatillinen yhteistyö tarvitsee onnistuakseen toimivaa viestintää, järkevää ja tehokasta resurssien hallintaa, avointa ja kannustavaa ilmapiiriä sekä luottamusta eri toimijoiden kesken. Haasteena moniammatilliselle yhteistyölle koettiin myös palvelun arvonluontiin, fyysiseen toimintaympäristöön sekä muutosjohtamiseen liittyvät asiat. Moniammatillisen yhteistyön kehittämisen ratkaisuehdotuksiksi nousivat viestinnän sujuvoittaminen verkkoviestinnällä ja kehittämällä yhteydenottotapoja ja -kanavia. Organisaatiokulttuuriin liittyen tärkeänä nähtiin yhteistyön kehittäminen ja yhteistyökumppaneiden tunteminen. Asiakaslähtöiset ja sujuvat palveluprosessit nähtiin ratkaisuksi palvelun arvonluontiin liittyviin ongelmiin. Tutkivaa ja kehittävää työotetta ehdotettiin ratkaisuksi moniammatillisen osaamisen kehittämiseksi.
Kehitysehdotuksena on, että moniammatillisen yhteistyön käsite määritellään selkeästi jo organisaatiotasolla, jolloin se voidaan jalkauttaa toimintayksiköihin ja tiimeihin konkreettisina toimintatapoina. Tämä mahdollistaisi moniammatillisen yhteistyön muuttumisen osaksi arkityötä.
Kehittämistyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Monimenetelmätutkimus yhdistää laadullisen sekä määrällisen metodologian. Kehittämistyö toteutettiin kolmessa vaiheessa: määrittelyvaihe, tutkimusvaihe ja suunnitteluvaihe. Määrittelyvaiheessa paljon palveluita käyttävien asiak-kaiden palvelupolut kartoitettiin palvelumuotoilumenetelmällä. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli kuvailla ja selvittää Tuiran hyvinvointikeskuksen työntekijöiden sekä johdon kokemuksia ja arvioi-ta moniammatillista yhteistyötä edistävistä ja estävistä tekijöistä. Nykytilan arviointi toteutettiin sähköisellä kyselytutkimuksella. Suunnitteluvaiheessa henkilökunta ideoi työpajoissa uusia käytänteitä ja toimintatapoja moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi. Työpajojen avulla henkilökunnalla oli mahdollisuus vaikuttaa työhönsä konkreettisesti luovan työn menetelmien avulla.
Tulokset osoittivat, että toimiva moniammatillinen yhteistyö tarvitsee onnistuakseen toimivaa viestintää, järkevää ja tehokasta resurssien hallintaa, avointa ja kannustavaa ilmapiiriä sekä luottamusta eri toimijoiden kesken. Haasteena moniammatilliselle yhteistyölle koettiin myös palvelun arvonluontiin, fyysiseen toimintaympäristöön sekä muutosjohtamiseen liittyvät asiat. Moniammatillisen yhteistyön kehittämisen ratkaisuehdotuksiksi nousivat viestinnän sujuvoittaminen verkkoviestinnällä ja kehittämällä yhteydenottotapoja ja -kanavia. Organisaatiokulttuuriin liittyen tärkeänä nähtiin yhteistyön kehittäminen ja yhteistyökumppaneiden tunteminen. Asiakaslähtöiset ja sujuvat palveluprosessit nähtiin ratkaisuksi palvelun arvonluontiin liittyviin ongelmiin. Tutkivaa ja kehittävää työotetta ehdotettiin ratkaisuksi moniammatillisen osaamisen kehittämiseksi.
Kehitysehdotuksena on, että moniammatillisen yhteistyön käsite määritellään selkeästi jo organisaatiotasolla, jolloin se voidaan jalkauttaa toimintayksiköihin ja tiimeihin konkreettisina toimintatapoina. Tämä mahdollistaisi moniammatillisen yhteistyön muuttumisen osaksi arkityötä.