Harmonikan käyttömahdollisuudet kanttorin työssä
Erkinheimo, Liisa (2018)
Erkinheimo, Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319724
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia, millaisia kokemuksia kanttoreilla on harmonikan käytöstä työssään, ja löytää uusia mahdollisuuksia soittimen käyttöön kirkkomusiikissa. Työssä käytiin läpi soittimen historiaa ja ohjelmiston kehittymistä sekä tutkittiin, millaisia asenteita harmonikkaa kohtaan on ja miten ne ovat muuttuneet. Käsitys harmonikalla esitettävästä ohjelmistosta saattaa monilla olla kapea-alainen, ja tällaista asennetta olisi hyvä saada muuttumaan.
Harmonikan historia Suomessa on alkanut 1800-luvun puolivälin jälkeen, ja sitä on leimannut sen vahva asema tanssimusiikin soittimena. Tästä syystä harmonikan tuomista kirkkoon on vastustettu. Soittimen, harmonikansoiton opetuksen ja ohjelmiston kehittymisen myötä harmonikan tie kirkkoihin on vähitellen avautunut 1970-luvulta alkaen.
Työssä on haastateltu harmonikkaa seurakunnassa käyttäneitä kanttoreita. Eniten harmonikkaa oli käytetty jumalanpalveluksissa, mutta usein myös yhteislaulutilaisuuksissa, rippileireillä, ulkoilmatilaisuuksissa, laitos- ja muissa hartauksissa, kansanlaulukirkoissa ja hautajaisissa. Haastateltavien mukaan harmonikka soveltuu kirkon tilaisuuksiin hyvin ja siihen on suhtauduttu myönteisesti. Harmonikkaa on helpompi kuljettaa kuin sähkösoittimia, ja sen ääni on kuuluva ja parempi kuin halvoissa kosketinsoittimissa.
Työn taiteellinen osuus oli kirkkokonsertti, jossa harmonikka oli pääroolissa. Mukana oli myös muiden soittimien soittajia ja laulajia. Ohjelmistossa oli enimmäkseen klassista musiikkia. Lisäksi esitettiin kevyttä hengellistä musiikkia sekä laulettiin yhteislauluna virsiä harmonikan säestyksellä.
Harmonikalle sovitettua hengellistä musiikkia tarvittaisiin lisää. Asenteen muuttamiseksi harmonikkaa kohtaan sitä kannattaisi edelleen käyttää enemmän seurakunnan tilaisuuksissa ja kirkkokonserteissa.
Harmonikan historia Suomessa on alkanut 1800-luvun puolivälin jälkeen, ja sitä on leimannut sen vahva asema tanssimusiikin soittimena. Tästä syystä harmonikan tuomista kirkkoon on vastustettu. Soittimen, harmonikansoiton opetuksen ja ohjelmiston kehittymisen myötä harmonikan tie kirkkoihin on vähitellen avautunut 1970-luvulta alkaen.
Työssä on haastateltu harmonikkaa seurakunnassa käyttäneitä kanttoreita. Eniten harmonikkaa oli käytetty jumalanpalveluksissa, mutta usein myös yhteislaulutilaisuuksissa, rippileireillä, ulkoilmatilaisuuksissa, laitos- ja muissa hartauksissa, kansanlaulukirkoissa ja hautajaisissa. Haastateltavien mukaan harmonikka soveltuu kirkon tilaisuuksiin hyvin ja siihen on suhtauduttu myönteisesti. Harmonikkaa on helpompi kuljettaa kuin sähkösoittimia, ja sen ääni on kuuluva ja parempi kuin halvoissa kosketinsoittimissa.
Työn taiteellinen osuus oli kirkkokonsertti, jossa harmonikka oli pääroolissa. Mukana oli myös muiden soittimien soittajia ja laulajia. Ohjelmistossa oli enimmäkseen klassista musiikkia. Lisäksi esitettiin kevyttä hengellistä musiikkia sekä laulettiin yhteislauluna virsiä harmonikan säestyksellä.
Harmonikalle sovitettua hengellistä musiikkia tarvittaisiin lisää. Asenteen muuttamiseksi harmonikkaa kohtaan sitä kannattaisi edelleen käyttää enemmän seurakunnan tilaisuuksissa ja kirkkokonserteissa.