Optisenalan myyjien koulutustausta ja osaaminen : Kyselytutkimus optisille myyjille
Toivanen, Milja; Annala, Karoliina; Heikkinen, Tanja (2018)
Toivanen, Milja
Annala, Karoliina
Heikkinen, Tanja
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419924
Tiivistelmä
Optikkoliikkeissä työskentelevien optisten myyjien työ on tavallisen myyntityön lisäksi erikoisalan työtä, johon vaadittava koulutus vaihtelee suuresti. Optisten myyjien koulutustaustat voivat olla melkein mitä tahansa, koska todellinen työhön opastus tapahtuu yleensä työnantajan kautta erilaisilla koulutuksilla ja työnohessa kouluttamisella. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, että millaista koulutusta optisille myyjille on tarjolla tällä hetkellä ja millaisilla koulutustaustoilla optikkoliikkeissä työskentelevät optiset myyjät toimivat työssään. Halusimme myös selvittää heidän työnkuvansa ja kokevatko he osaamisensa riittäväksi työssään.
Opinnäytetyöhömme optisten myyjien koulutusta käsittelevän tietoperustan kokosimme osaksi yhteistyökumppaniemme avustuksella syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana. Päädyimme suorittamaan tutkimuksemme kvantitatiivista tutkimusmetodia käyttäen, koska se sopii parhaiten tutkimuksemme luonteeseen. Varsinaisen tutkimusaineistonkeruun toteutimme sähköisellä kyselytutkimuksella heinäkuussa 2018 yhteistyössä Suomen kolmen johtavan optisen alan ketjun kanssa.
Tutkimuksemme tuloksena olemme todenneet, että yleisimmin optisilla myyjillä on pohjakoulutuksena jokin kaupallisen alan koulutus. Varsinaista optisen myyjän työtä koskevaa koulutusta suoritetaan yleisimmin työnohessa ja ketjujen omien koulutuskäytänteiden mukaisesti. Koulutus työhön koetaan pääsääntöisesti riittäväksi, mutta silti lisäkoulutusta toivottaisiin tiettyihin osa-alueisiin, kuten piilolinsseihin, liittyen. Kyselyymme vastanneiden optisten myyjien osaamiseen positiivisesti vaikutti eniten se oliko kyselyyn vastanneilla optisilla myyjillä optisen alan koulutusta. Nimenomaan käydyllä optisen alan koulutuksella oli ylivoimaisesti suurin myönteinen vaikutus omaan koettuun osaamiseen ja lisäkoulutuksen vähäiseen tarpeeseen heidän työtehtäviinsä liittyen.
Johtopäätöksenä tutkimustulostemme perusteella voimme todeta, että optisen myyjän koettuun osaamiseen ei vaikuta niinkään aiempi ammatillinen koulutustausta vaan se, paljonko myyjää on koulutettu kyseiseen työhön. Tutkimuksemme tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi kehittämällä optisille myyjille lisäkoulutusta työhönsä liittyen erityisesti niille osa-alueille, joille he tämän tutkimuksemme mukaan kaipaisivat lisäkoulutusta.
Opinnäytetyöhömme optisten myyjien koulutusta käsittelevän tietoperustan kokosimme osaksi yhteistyökumppaniemme avustuksella syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana. Päädyimme suorittamaan tutkimuksemme kvantitatiivista tutkimusmetodia käyttäen, koska se sopii parhaiten tutkimuksemme luonteeseen. Varsinaisen tutkimusaineistonkeruun toteutimme sähköisellä kyselytutkimuksella heinäkuussa 2018 yhteistyössä Suomen kolmen johtavan optisen alan ketjun kanssa.
Tutkimuksemme tuloksena olemme todenneet, että yleisimmin optisilla myyjillä on pohjakoulutuksena jokin kaupallisen alan koulutus. Varsinaista optisen myyjän työtä koskevaa koulutusta suoritetaan yleisimmin työnohessa ja ketjujen omien koulutuskäytänteiden mukaisesti. Koulutus työhön koetaan pääsääntöisesti riittäväksi, mutta silti lisäkoulutusta toivottaisiin tiettyihin osa-alueisiin, kuten piilolinsseihin, liittyen. Kyselyymme vastanneiden optisten myyjien osaamiseen positiivisesti vaikutti eniten se oliko kyselyyn vastanneilla optisilla myyjillä optisen alan koulutusta. Nimenomaan käydyllä optisen alan koulutuksella oli ylivoimaisesti suurin myönteinen vaikutus omaan koettuun osaamiseen ja lisäkoulutuksen vähäiseen tarpeeseen heidän työtehtäviinsä liittyen.
Johtopäätöksenä tutkimustulostemme perusteella voimme todeta, että optisen myyjän koettuun osaamiseen ei vaikuta niinkään aiempi ammatillinen koulutustausta vaan se, paljonko myyjää on koulutettu kyseiseen työhön. Tutkimuksemme tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi kehittämällä optisille myyjille lisäkoulutusta työhönsä liittyen erityisesti niille osa-alueille, joille he tämän tutkimuksemme mukaan kaipaisivat lisäkoulutusta.