MEDIAleaks-uutiskirjeen lukijatutkimus
Eriksson, Marko (2018)
Eriksson, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319547
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehdään lukijatutkimus SOK:n mediayksikön julkaisemalle MEDIAleaks-uutiskirjeelle. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä julkaisu kertoo SOK MEDIAssa ajankohtaisista asioista, kuten sen tarjoamista palveluista, uusista kehityshankkeista ja tulevista kampanjoista. Uutiskirjeen pääkohderyhmä ovat mediayksikön sisäiset asiakkaat esimerkiksi osuuskaupoissa ja tytäryhtiöissä. Julkaisu jaetaan myös SOK MEDIAn henkilöstölle.
Lukijatutkimus kohdistettiin kaikille uutiskirjeen vastaanottajille, yli 400 henkilölle. Tutkimuksella haettiin vastausta, miten MEDIAleaks-uutiskirje toimii tarkoitukseensa nykyisellä toteutuksella. Toinen selvitettävä asia oli, miten S-ryhmän sisäinen uusi sosiaalisen median palvelu Workplace tulee vaikuttamaan uutiskirjeessä tyypillisesti käsiteltyjen sisältöjen julkaisuun – onko sähköpostiuutiskirje enää tätä päivää vai ajaako Workplace sen ohi?
Tulokset osoittavat, että MEDIAleaks on tarpeellinen sisäisen viestinnän väline. Erityisesti SOK MEDIAn asiakkaat arvostavat sitä. Sisältöjä pidetään hyödyllisinä, ja MEDIAleaks on suurelle osalle lukijoista tärkeä tiedonlähde SOK MEDIAn tekemisistä. Uutiskirje vastaa lukijoiden odotuksiin jopa hieman paremmin mitä sen tekijät olivat ounastelleet.
Workplace ei ole uutiskirjeen uhka vaan sen kaveri. Workplace toimii lähitulevaisuudessa tuoreiden SOK MEDIAn uutisten julkaisualustana ja säännöllisesti ilmestyvä uutiskirje kokoaa nämä sisällöt kompaktiksi, nopeasti silmäiltäväksi paketiksi.
Lukijatutkimus kohdistettiin kaikille uutiskirjeen vastaanottajille, yli 400 henkilölle. Tutkimuksella haettiin vastausta, miten MEDIAleaks-uutiskirje toimii tarkoitukseensa nykyisellä toteutuksella. Toinen selvitettävä asia oli, miten S-ryhmän sisäinen uusi sosiaalisen median palvelu Workplace tulee vaikuttamaan uutiskirjeessä tyypillisesti käsiteltyjen sisältöjen julkaisuun – onko sähköpostiuutiskirje enää tätä päivää vai ajaako Workplace sen ohi?
Tulokset osoittavat, että MEDIAleaks on tarpeellinen sisäisen viestinnän väline. Erityisesti SOK MEDIAn asiakkaat arvostavat sitä. Sisältöjä pidetään hyödyllisinä, ja MEDIAleaks on suurelle osalle lukijoista tärkeä tiedonlähde SOK MEDIAn tekemisistä. Uutiskirje vastaa lukijoiden odotuksiin jopa hieman paremmin mitä sen tekijät olivat ounastelleet.
Workplace ei ole uutiskirjeen uhka vaan sen kaveri. Workplace toimii lähitulevaisuudessa tuoreiden SOK MEDIAn uutisten julkaisualustana ja säännöllisesti ilmestyvä uutiskirje kokoaa nämä sisällöt kompaktiksi, nopeasti silmäiltäväksi paketiksi.