Käyttäjälähtöinen verkkosivuprojekti Junior UX-Designerin työnä
Huhtasalo, Antti (2018)
Huhtasalo, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119375
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoitus oli toteuttaa uusi mobiiliverkkosivun etusivu suomalaiselle käytetyn tavaran kauppapaikalle Tori.fi:lle. Etusivua suunnitellessa keskityttiin autot-kategorian esille tuomiseen etusivulla niin, että se lisäisi käyttäjien tietoisuutta ja aktiivisuutta Tori.fi:n käytettyjen autojen kategoriassa. Projektissa oli tärkeä löytää tasapaino autojen esille tuomisessa etusivulla niin, että käyttäjät mieltäisivät etusivun koko Tori.fi:n etusivuksi eikä Tori.fi:n autot-kategorian aloitussivuksi.
Ennen insinöörityön aloitusta työn tekijä oli aloittanut työt yrityksessä Junior UX-Designer -nimikkeellä. Insinöörityössä keskityttiin arvioimaan ja kehittämään yrityksen käyttäjäkokemustiimin työskentelyä ja uuden työntekijän perehdytystä. Työssä pyrittiin parantamaan yrityksen menetelmiä uuden suunnittelijan perehdytyksessä Tori.fi:n käyttäjäkokemussuunnittelun työvälineisiin ja menetelmiin. Insinöörityö tehtiin viiden työntekijän projektiryhmässä. Työ oli osa yrityksen pidempiaikaista verkkopalvelun ja brändin uudistusprojektia, jonka tavoitteena on tulevaisuudessa uudistaa koko Tori.fi-kauppapaikka kaikilla alustoilla. Uudistus aloitettiin mobiiliverkkosivun etusivusta, jonka on tarkoitus laajentua kaikille mobiilinäkymille ja sen jälkeen mukautua tablet- ja tietokonepäätelaitteille.
Insinöörityössä perehdyttiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun, käyttäjäkokemussuunnittelun ja käyttöliittymäsuunnittelun eroihin, yhtäläisyyksiin ja liitäntäkohtiin. Työn pääpainona keskityttiin käyttäjäkokemussuunnittelun prosessiin ja projektin toteuttamiseen käyttäjäkokemussuunnittelun menetelmin. Projektissa perehdyttiin kattavasti autoilun ja auton omistajan tarpeisiin. Käyttäjät ja käyttäjäryhmät tunnistettua ideoitiin ja käyttäjätestattiin erilaisia prototyyppejä. Projektissa tunnistettiin uuden suunnittelijan vaikeus löytää materiaaleja aikaisemmin tehdyistä projekteista ja tutkimuksista. Projektin edetessä uudelle suunnittelijalle luotiin ja ostettiin tunnuksia käytössä oleviin työvälineisiin, kun huomattiin niiden puuttuvan. Perehdytyksessä kohdatut ongelmat ratkaistiin luomalla uuden työntekijän perehdytyksen avuksi suunniteltu ohjekirja. Ohjekirjassa listataan Tori.fi:llä työskentelevän suunnittelijan työvälineet ja käyttäjäkokemussuunnittelun prosessin vaiheet. Ohjekirjan avulla uudelle suunnittelijalle on helpompaa hankkia tarvittavat työvälineet kerralla.
Ennen insinöörityön aloitusta työn tekijä oli aloittanut työt yrityksessä Junior UX-Designer -nimikkeellä. Insinöörityössä keskityttiin arvioimaan ja kehittämään yrityksen käyttäjäkokemustiimin työskentelyä ja uuden työntekijän perehdytystä. Työssä pyrittiin parantamaan yrityksen menetelmiä uuden suunnittelijan perehdytyksessä Tori.fi:n käyttäjäkokemussuunnittelun työvälineisiin ja menetelmiin. Insinöörityö tehtiin viiden työntekijän projektiryhmässä. Työ oli osa yrityksen pidempiaikaista verkkopalvelun ja brändin uudistusprojektia, jonka tavoitteena on tulevaisuudessa uudistaa koko Tori.fi-kauppapaikka kaikilla alustoilla. Uudistus aloitettiin mobiiliverkkosivun etusivusta, jonka on tarkoitus laajentua kaikille mobiilinäkymille ja sen jälkeen mukautua tablet- ja tietokonepäätelaitteille.
Insinöörityössä perehdyttiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun, käyttäjäkokemussuunnittelun ja käyttöliittymäsuunnittelun eroihin, yhtäläisyyksiin ja liitäntäkohtiin. Työn pääpainona keskityttiin käyttäjäkokemussuunnittelun prosessiin ja projektin toteuttamiseen käyttäjäkokemussuunnittelun menetelmin. Projektissa perehdyttiin kattavasti autoilun ja auton omistajan tarpeisiin. Käyttäjät ja käyttäjäryhmät tunnistettua ideoitiin ja käyttäjätestattiin erilaisia prototyyppejä. Projektissa tunnistettiin uuden suunnittelijan vaikeus löytää materiaaleja aikaisemmin tehdyistä projekteista ja tutkimuksista. Projektin edetessä uudelle suunnittelijalle luotiin ja ostettiin tunnuksia käytössä oleviin työvälineisiin, kun huomattiin niiden puuttuvan. Perehdytyksessä kohdatut ongelmat ratkaistiin luomalla uuden työntekijän perehdytyksen avuksi suunniteltu ohjekirja. Ohjekirjassa listataan Tori.fi:llä työskentelevän suunnittelijan työvälineet ja käyttäjäkokemussuunnittelun prosessin vaiheet. Ohjekirjan avulla uudelle suunnittelijalle on helpompaa hankkia tarvittavat työvälineet kerralla.