Kohti valmista kuvaa : Dokumenttielokuvan visuaalisen ilmeen synty ohjaajan ja kuvaajan yhteistyönä
Jekkonen, Niko; Tuomi, Hertta (2018)
Jekkonen, Niko
Tuomi, Hertta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319729
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja koostuu kirjallisen osan lisäksi 15-minuuttisesta dokumenttielokuvasta KOHOA (2018). Dokumenttielokuvan ohjaajana toimi Hertta Tuomi ja kuvaajana Niko Jekkonen.
Opinnäytetyön kirjallinen osio käy läpi toiminnallisen osan tuotantoprosessin keskittyen tietynlaisen visuaalisen ilmeen luomiseen dokumenttielokuvaan. Visuaalisen ilmeen luomista tutkitaan ja reflektoidaan erilaisten konseptien, kuten elokuvan tyylin, näyttämöllepanon ja kuvauksen kautta.
Tämä opinnäytetyö alkaa johdannolla dokumenttielokuvaprojektiimme ja sen aiheeseen, akrojoogaan. Kolmas kappale määrittele dokumenttielokuvan suhteessa fiktioelokuvaan. Lisäksi se määrittelee dokumenttielokuvan eri moodit Bill Nicholsin mukaan keskittyen poeettiseen ja performatiiviseen moodiin. Kolmas kappale päättyy huomioihin käsikirjoittamisesta. Neljäs kappale selittää, kuinka loimme dokumenttielokuvamme kuvat ja sen visuaalisen ilmeen kuvausprosessin aikana. Tutkimme ja reflektoimme erilaisten visuaalisten työkalujen käyttöä prosessin aikana.
Opinnäytetyö havainnollistaa, kuinka loimme tietynlaisen visuaalisen ilmeen dokumenttielokuvaamme. Prosessi itsessään heilahtelee perinteisten elokuvantekoa koskevien sääntöjen noudattamisen ja kaoottisen mutta luovien ideoiden pallottelemisen välillä, tavoitteena löytää elokuvalle oma, yksilöllinen ääni.
Opinnäytetyön kirjallinen osio käy läpi toiminnallisen osan tuotantoprosessin keskittyen tietynlaisen visuaalisen ilmeen luomiseen dokumenttielokuvaan. Visuaalisen ilmeen luomista tutkitaan ja reflektoidaan erilaisten konseptien, kuten elokuvan tyylin, näyttämöllepanon ja kuvauksen kautta.
Tämä opinnäytetyö alkaa johdannolla dokumenttielokuvaprojektiimme ja sen aiheeseen, akrojoogaan. Kolmas kappale määrittele dokumenttielokuvan suhteessa fiktioelokuvaan. Lisäksi se määrittelee dokumenttielokuvan eri moodit Bill Nicholsin mukaan keskittyen poeettiseen ja performatiiviseen moodiin. Kolmas kappale päättyy huomioihin käsikirjoittamisesta. Neljäs kappale selittää, kuinka loimme dokumenttielokuvamme kuvat ja sen visuaalisen ilmeen kuvausprosessin aikana. Tutkimme ja reflektoimme erilaisten visuaalisten työkalujen käyttöä prosessin aikana.
Opinnäytetyö havainnollistaa, kuinka loimme tietynlaisen visuaalisen ilmeen dokumenttielokuvaamme. Prosessi itsessään heilahtelee perinteisten elokuvantekoa koskevien sääntöjen noudattamisen ja kaoottisen mutta luovien ideoiden pallottelemisen välillä, tavoitteena löytää elokuvalle oma, yksilöllinen ääni.