Asiakkaan osallisuuden vahvistaminen lastenkodin kirjaamisprosessissa
Wagner-Nyman, Nina (2018)
Wagner-Nyman, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019357
Tiivistelmä
Lastensuojelun asiakkaan osallisuus perustuu YK:n lasten oikeuksien sopimukseen, joka myös toimii suomalaisen lainsäädännön ohjenuorana. Asiakkaan osallisuutta edellytetään palvelujärjestelmän jokaisella tasolla, myös palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Lapsen osallisuus oman yhteisön elämään on yksi kasvun ja kehityksen perusedellytyksiäja se antaa mahdollisuuden rakentaa omaa identiteettiä ja subjektiutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä lastenkodissa lasten ja aikuisten yhteistä ymmärrystä osallisuudesta ja luoda uusi toimintamalli kuukausiarvioinnin kirjaamiseen asiakkaan osallisuutta vahvistaen. Tutkimusmenetelmä on kehittävä työntutkimus ja opinnäytetyön kohteena on yksi Helsingin kaupungin vaativaa lastenkotihoitoa tarjoavan lastenkodin osasto, sen asiakkaat ja monitoimijainen työryhmä, joiden kanssa tulen työpajamenettelyllä luomaan uuden, asiakkaan osallisuutta vahvistavan kirjaamismallin.
Helsingin kaupungin lastenkodeissa tarjotaan eritasoista kuntouttavaa hoitoa ja kasvatusta. Opinnäytetyö toteutettiin vaativan laitoshoidon laitoksessa, jossa on erityisosaamista, jolla kyetään vastaamaan kehityshäiriöisten, vammaisten ja neuropsykiatrisesti oireilevien lasten tarpeisiin. Työryhmän huolenaiheena oli miten saada asiakkaat osallisiksi kirjaamisprosessiin ja varmistaa se, että asiakkaat ymmärtävät tehtävän ja kuukausiarvioinnin sisällön.
Tulosten mukaan voi todeta, että työntekijöillä on paljon keinoja, joilla vahvistaa asiakkaan osallisuutta. Myös vaativassa lastenkotitoiminnassa olevat erityistarpeiset asiakkaat kykenevät aktiivisesti osallistumaan kirjaamisen lisäksi omaan hoitoprosessiinsa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä lastenkodissa lasten ja aikuisten yhteistä ymmärrystä osallisuudesta ja luoda uusi toimintamalli kuukausiarvioinnin kirjaamiseen asiakkaan osallisuutta vahvistaen. Tutkimusmenetelmä on kehittävä työntutkimus ja opinnäytetyön kohteena on yksi Helsingin kaupungin vaativaa lastenkotihoitoa tarjoavan lastenkodin osasto, sen asiakkaat ja monitoimijainen työryhmä, joiden kanssa tulen työpajamenettelyllä luomaan uuden, asiakkaan osallisuutta vahvistavan kirjaamismallin.
Helsingin kaupungin lastenkodeissa tarjotaan eritasoista kuntouttavaa hoitoa ja kasvatusta. Opinnäytetyö toteutettiin vaativan laitoshoidon laitoksessa, jossa on erityisosaamista, jolla kyetään vastaamaan kehityshäiriöisten, vammaisten ja neuropsykiatrisesti oireilevien lasten tarpeisiin. Työryhmän huolenaiheena oli miten saada asiakkaat osallisiksi kirjaamisprosessiin ja varmistaa se, että asiakkaat ymmärtävät tehtävän ja kuukausiarvioinnin sisällön.
Tulosten mukaan voi todeta, että työntekijöillä on paljon keinoja, joilla vahvistaa asiakkaan osallisuutta. Myös vaativassa lastenkotitoiminnassa olevat erityistarpeiset asiakkaat kykenevät aktiivisesti osallistumaan kirjaamisen lisäksi omaan hoitoprosessiinsa.