Työn hallinnan avulla työhyvinvointia : Yksityisellä sektorilla työskentelevien toimintaterapeuttien kokemuksia työn hallinnasta
Lehto, Tuuli (2018)
Lehto, Tuuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119395
Tiivistelmä
Tavoitteet. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yksityisen kuntoutuspalveluja tuottavan organisaation palveluksessa, Etelä-Suomessa työskentelevien toimintaterapeuttien kokemuksia työn hallintaa tukevista tekijöistä ja löytää keinoja, joiden avulla työn hallintaa voidaan kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimintaterapeutin työtä, työn hallintaa ja työhyvinvointia. Tutkimuksen aihe on tärkeä kohdeorganisaatiolle, sillä se vastaa organisaation tämän hetkiseen strategiaan toimintaterapiapalvelujen laajentamisesta ja toimintaterapeuttien määrän kasvusta organisaatiossa.
Menetelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin helmi- ja maaliskuussa 2018 teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja niihin osallistui kahdeksan toimintaterapeuttia. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksena työn hallintaa tukeviksi yhdistäviksi luokiksi muodostuivat sosiaalinen tuki, jatkuva oppiminen ja työtehtävät. Yhdistäviksi luokiksi työn hallinnan kehittämisessä muodostuivat yhteistyö, jatkuva oppiminen ja työtehtävät.
Tulokset. Sosiaalinen tuki työn hallintaa tukevana tekijänä sisälsi yhteistoiminnallisen kehittämisen ja kollegiaalisen tuen. Työtehtävät sisälsivät oman työroolin ja perustehtävän, vaikuttamisen ja lineaarisen työprosessin, eli mahdollisuuden tehdä työ alusta loppuun. Jatkuva oppiminen koostui osaamisen kehittämisestä ja työssä osaamisen hyödyntämisestä. Kehitettäviksi tekijöiksi työn hallinnassa nousi yhteistyö, joka sisälsi viestinnän muutostilanteissa, yhteistyön tiimien ja palvelupäälliköiden välillä sekä organisaatiossa työnkuvien kirkastamisen, toimintaterapeuttien välisen yhteistyön kehittämisen ja organisaation yhteisten käytäntöjen kehittämisen ja työjärjestelyihin saatavan tuen lisäämisen. Työtehtävät koostuivat perustehtävän ulkopuolisten työtehtävien määrittelystä sekä työvälineiden ja -menetelmien kehittämisestä. Jatkuvan oppimisen kehittämisessä nousivat esiin koulutusjärjestelyjen, perehdytys- ja mentorointiohjelman kehittäminen sekä työnohjauksessa yksilötyönohjauksen lisääminen ryhmätyönohjauksen rinnalle. Tutkimuksen kohdeorganisaatiolle tullaan laatimaan yhdessä Etelä-Suomen kuntoutuspalvelujen palvelupäälliköiden ja tutkittavien toimintaterapeuttien kanssa kehittämishankkeet, joita tämän tutkimuksen tulosten perusteella lähdetään toteuttamaan vuoden 2019 aikana.
Menetelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin helmi- ja maaliskuussa 2018 teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja niihin osallistui kahdeksan toimintaterapeuttia. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksena työn hallintaa tukeviksi yhdistäviksi luokiksi muodostuivat sosiaalinen tuki, jatkuva oppiminen ja työtehtävät. Yhdistäviksi luokiksi työn hallinnan kehittämisessä muodostuivat yhteistyö, jatkuva oppiminen ja työtehtävät.
Tulokset. Sosiaalinen tuki työn hallintaa tukevana tekijänä sisälsi yhteistoiminnallisen kehittämisen ja kollegiaalisen tuen. Työtehtävät sisälsivät oman työroolin ja perustehtävän, vaikuttamisen ja lineaarisen työprosessin, eli mahdollisuuden tehdä työ alusta loppuun. Jatkuva oppiminen koostui osaamisen kehittämisestä ja työssä osaamisen hyödyntämisestä. Kehitettäviksi tekijöiksi työn hallinnassa nousi yhteistyö, joka sisälsi viestinnän muutostilanteissa, yhteistyön tiimien ja palvelupäälliköiden välillä sekä organisaatiossa työnkuvien kirkastamisen, toimintaterapeuttien välisen yhteistyön kehittämisen ja organisaation yhteisten käytäntöjen kehittämisen ja työjärjestelyihin saatavan tuen lisäämisen. Työtehtävät koostuivat perustehtävän ulkopuolisten työtehtävien määrittelystä sekä työvälineiden ja -menetelmien kehittämisestä. Jatkuvan oppimisen kehittämisessä nousivat esiin koulutusjärjestelyjen, perehdytys- ja mentorointiohjelman kehittäminen sekä työnohjauksessa yksilötyönohjauksen lisääminen ryhmätyönohjauksen rinnalle. Tutkimuksen kohdeorganisaatiolle tullaan laatimaan yhdessä Etelä-Suomen kuntoutuspalvelujen palvelupäälliköiden ja tutkittavien toimintaterapeuttien kanssa kehittämishankkeet, joita tämän tutkimuksen tulosten perusteella lähdetään toteuttamaan vuoden 2019 aikana.