Päävihollisten suunnittelutyökalu 2D-tasohyppelypeliin
Mäkelä, Riina-Janette (2018)
Mäkelä, Riina-Janette
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319594
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli päävihollisten suunnittelutyökalun toteuttaminen jo olemassa olevaan 2D-tasohyppelypeliin nimeltä MushQuad. Suunnittelutyökalun ideana oli pystyä luomaan hyvä pohja erilaisten päävihollisten kehittämiselle. Suunnittelutyökalu kehitettiin Unity-pelimoottorin laajennokseksi, ja samalla perehdyttiin Unityn laajennusmahdollisuuksiin sekä päävihollisten suunnittelumenetelmiin.
Työssä tutustuttiin erilaisiin päävihollistyyppeihin ja niiden taistelumekaniikkojen perusrakenteisiin ja siihen, kuinka oikeanlaisilla mekaniikoilla tehdään taistelusta hieno kokemus. Suunnittelemalla taistelun mekaniikat tältä pohjalta saatiin selville, mitä kaikkea työkalun toteutukseen olisi hyvä saada tehtyä.
Päävihollisten suunnittelutyökalusta tehtiin helppokäyttöinen ja geneerinen, jolloin sille on käyttöä myös tulevaisuudessa uusia pelejä luodessa. Työkalulla saa tehtyä valmiita yksinkertaisempia päävihollisia, jolloin valmista pohjaa voi halutessaan muokata monimutkaisemmaksi kokonaisuudeksi.
Työkalulla pystyy määrittelemään pääviholliselle nimen, kuvan, taisteluvaiheiden määrän, elämät, liikkumispisteet, lentämisen, nopeuden ja taintumisajan. Luotaessa uusi päävihollinen työkalu lisää samalla kaikki tarvittavat komponentit valmiiksi tähän objektiin. Lisäksi pääviholliselle voi lisätä valmiin ampumisiskun valitsemalla ensin, onko isku pääisku vai toissijainen isku. Ampumisiskulla on myös oma muokkaustyökalunsa, jossa pystyy määrittelemään luotien määrän, nopeuden, viiveen luotien välillä ja luodin elämisajan.
Suunnittelutyökalu saatiin alkuperäisen suunnitelman mukaan valmiiksi, mutta työtä tehdessä heräsi uusia ideoita ja kehitysehdotuksia jo toteutetuille asioille, joten suunnittelutyökalun kehitystä jatketaan. Valmistunutta suunnittelutyökalua voi kuitenkin jo käyttää päävihollisten luonnissa MushQuad-peliin, jonka käyttöön se oli tarkoitettu.
Työssä tutustuttiin erilaisiin päävihollistyyppeihin ja niiden taistelumekaniikkojen perusrakenteisiin ja siihen, kuinka oikeanlaisilla mekaniikoilla tehdään taistelusta hieno kokemus. Suunnittelemalla taistelun mekaniikat tältä pohjalta saatiin selville, mitä kaikkea työkalun toteutukseen olisi hyvä saada tehtyä.
Päävihollisten suunnittelutyökalusta tehtiin helppokäyttöinen ja geneerinen, jolloin sille on käyttöä myös tulevaisuudessa uusia pelejä luodessa. Työkalulla saa tehtyä valmiita yksinkertaisempia päävihollisia, jolloin valmista pohjaa voi halutessaan muokata monimutkaisemmaksi kokonaisuudeksi.
Työkalulla pystyy määrittelemään pääviholliselle nimen, kuvan, taisteluvaiheiden määrän, elämät, liikkumispisteet, lentämisen, nopeuden ja taintumisajan. Luotaessa uusi päävihollinen työkalu lisää samalla kaikki tarvittavat komponentit valmiiksi tähän objektiin. Lisäksi pääviholliselle voi lisätä valmiin ampumisiskun valitsemalla ensin, onko isku pääisku vai toissijainen isku. Ampumisiskulla on myös oma muokkaustyökalunsa, jossa pystyy määrittelemään luotien määrän, nopeuden, viiveen luotien välillä ja luodin elämisajan.
Suunnittelutyökalu saatiin alkuperäisen suunnitelman mukaan valmiiksi, mutta työtä tehdessä heräsi uusia ideoita ja kehitysehdotuksia jo toteutetuille asioille, joten suunnittelutyökalun kehitystä jatketaan. Valmistunutta suunnittelutyökalua voi kuitenkin jo käyttää päävihollisten luonnissa MushQuad-peliin, jonka käyttöön se oli tarkoitettu.