Yksityisleasing – kilpailukykyinen vaihtoehto auton omistamiselle
Seppälä, Markus (2018)
Seppälä, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko yksityisleasing auton hankintamuotona taloudellisesti kilpailukykyinen vaihtoehto sekä mitä eroja eri auton rahoitusmuodoilla on kuluttajan kustannusten näkökulmasta. Perinteisesti auton hankinta on tähdännyt omistamiseen, mutta yksityisleasingissa ei tähdätä auton omistamiseen, vaan siinä autosta maksetaan vuokraa määritellyltä sopimuskaudelta.
Työn ensimmäisissä luvuissa johdatetaan aiheeseen sekä esitellään tutkimuskysymykset ja tutkimusmenetelmä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Eri auton hankintatapoja vertaillaan keskenään laskelmien avulla. Laskelmien pohjalta tehdään analyysi, onko yksityisleasing kilpailukykyinen auton hankintamuoto.
Työn teoriaosuudessa esitellään eri rahoitusmuodot sekä niiden ominaisuudet. Eri rahoitusmuodoista käydään läpi käteiskauppa, pankkilaina, osamaksu ja yksityisleasing. Lisäksi teoriaosuuden viimeisessä osassa luodaan katsaus Suomen autokantaan ja hankintakulttuuriin sekä markkinatilanteeseen Pohjoismaissa.
Työn luvussa viisi käsitellään tutkimustuloksia. Tutkimukseen on valittu neljä automallia, jotka kuuluvat oman luokkansa suosituimpiin autoihin Suomessa. Tutkimuksessa verrataan keskenään osamaksua ja yksityisleasingiä. Kummastakin hankintamuodosta on omat laskentataulukot, joiden avulla selvitetään, onko yksityisleasing kilpailukykyinen vaihtoehto osamaksuun nähden. Empiriaosion viimeisessä eli kuudennessa luvussa tutkimuksesta tehdään johtopäätökset.
Tutkimustulosten perusteella saatiin vastaukset, missä tapauksissa yksityisleasing on taloudellisesti kilpailukykyisempi vaihtoehto kuin osamaksu. Tästä syystä yksityisleasingin tunnetuksi tekemiseen tulisi kiinnittää huomiota, jotta kuluttajat oppisivat ymmärtämään, mistä
yksityisleasingissa on kyse.
Työn ensimmäisissä luvuissa johdatetaan aiheeseen sekä esitellään tutkimuskysymykset ja tutkimusmenetelmä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Eri auton hankintatapoja vertaillaan keskenään laskelmien avulla. Laskelmien pohjalta tehdään analyysi, onko yksityisleasing kilpailukykyinen auton hankintamuoto.
Työn teoriaosuudessa esitellään eri rahoitusmuodot sekä niiden ominaisuudet. Eri rahoitusmuodoista käydään läpi käteiskauppa, pankkilaina, osamaksu ja yksityisleasing. Lisäksi teoriaosuuden viimeisessä osassa luodaan katsaus Suomen autokantaan ja hankintakulttuuriin sekä markkinatilanteeseen Pohjoismaissa.
Työn luvussa viisi käsitellään tutkimustuloksia. Tutkimukseen on valittu neljä automallia, jotka kuuluvat oman luokkansa suosituimpiin autoihin Suomessa. Tutkimuksessa verrataan keskenään osamaksua ja yksityisleasingiä. Kummastakin hankintamuodosta on omat laskentataulukot, joiden avulla selvitetään, onko yksityisleasing kilpailukykyinen vaihtoehto osamaksuun nähden. Empiriaosion viimeisessä eli kuudennessa luvussa tutkimuksesta tehdään johtopäätökset.
Tutkimustulosten perusteella saatiin vastaukset, missä tapauksissa yksityisleasing on taloudellisesti kilpailukykyisempi vaihtoehto kuin osamaksu. Tästä syystä yksityisleasingin tunnetuksi tekemiseen tulisi kiinnittää huomiota, jotta kuluttajat oppisivat ymmärtämään, mistä
yksityisleasingissa on kyse.