Asiakkaiden tyytyväisyys hotelli Alman palveluihin
Kurunsaari, Paula (2010)
Kurunsaari, Paula
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111072
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus, jonka tavoitteena oli saada selville miten tyytyväisiä hotelli Almassa yöpyneet asiakkaat ovat hotelliin ja sen palveluihin. Hotelli Alma on Seinäjoella sijaitseva pieni hotelli, joka tunnetaan sen historiasta, sillä hotellin rakennus on aiemmin toiminut rautatieläisten kokoontumispaikkana. Työn teoreettinen aineisto, joka on koottu alan kirjallisuudesta, koostuu asiakkaan, asiakaskäyttäytymisen ja palvelun määrittelystä sekä hotellin erilaisten palveluiden kuvailusta. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Hotellissa yöpyviä pyydettiin vastaamaan kyselylomakkeeseen ja kertomaan mielipiteensä hotellista ja ehdottamaan kehittämisideoita. Yhteensä 101 asiakasta vastasi kyselyyn. Tutkimuksen tulokset olivat loistavat. Ne osoittavat, että hotelli Alman asiakaskunta on ollut tyytyväinen hotellin toimintaan ja palveluihin. Asiakkaat kuitenkin odottavat hotelli Alman kehittyvän hotellina entistä paremmaksi ja antoivat omat ehdotuksensa kehittämiseen. Tämän tutkimuksen tuloksia hotelli-ravintola Alma pystyy tulevaisuudessa hyödyntämään kehitystyössään.