Erityislapsen omaishoitajan haasteet ja voimavarat
Virtanen, Taru; Ahola, Laura (2018)
Virtanen, Taru
Ahola, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä haasteita ja voimavaroja erityislapsen omaishoitajalla on ja mitkä asiat auttavat heitä jaksamaan. Tavoitteena oli tuoda opinnäytetyön kautta erityislapsen omaishoitajan ääni kuuluviin ja näkemyksiä esille sekä herättää opinnäytetyön lukijoissa kiinnostusta aihealueeseen liittyvien jatkotutkimusten tekemiseen.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana käytettiin Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia (Canadian Model of Occupational Performance and Engagement, CMOP-E). Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua sekä omaishoitajien tuen arviointiin tarkoitettua mittaria, COPE-indeksiä (Carers of Older People in Europe, COPE-index). Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavasti. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ja läheiset ry (POLLI), jonka kautta vapaaehtoisten erityislasten omaishoitajien haku mahdollistui. Haku koski pääkaupunkiseudulla asuvia 3-7-vuotiaiden erityislapsen omaishoitajia. Hakuun vastanneista kolmesta omaishoitajasta opinnäytetyöhön osallistui kaksi. Yksi hakijoista päädyttiin karsimaan pois hänen yksityisyyden suojan takaamisekseen.
Ympäristön merkitys erityislapsen omaishoitajan voimavaroihin ja haasteisiin korostui opinnäytetyön tuloksissa. Vastuun jakaminen lapsen kuntoutuksen suhteen omaishoitajan ja kuntoutukseen osallistuvien tahojen kesken tuki erityislapsen omaishoitajan jaksamista. Tärkeäksi koettiin mahdollisimman selkeiden ja konkreettisten kuntoutusohjeiden saaminen siitä, miten lapsen kuntoutusta tulisi toteuttaa kotona ja päiväkodissa. Haasteita ilmeni itsestä huolehtimisen osa-alueella, esimerkiksi riittämättömänä lepona ja epäsäännöllisenä ruokailuna. Erityislasten omaishoitajien yksi tärkeimmistä voimavaroista oli erilaiset vertaistukiryhmät, niistä saatu tuki sekä informaatio. Itselle merkityksellisten asioiden tekeminen edesauttoi omaishoitajien jaksamista, mutta tekemisen toteutuminen oli ajoittain haasteellista.
Vaikuttamalla erityislasten omaishoitajien ympäristöön on mahdollista vaikuttaa heidän voimavaroihinsa. Erityislapsen omaishoitajien jaksamiseen liittyvät tutkimukset suuremmalla otannalla olisivat tarpeellisia, sillä tällä hetkellä on saatavilla varsin vähän aiheeseen liittyvää tutkittua tietoa. Niin toimintaterapeuttien kuin muidenkin kuntoutusalalla toimivien ammattilaisten olisi tärkeää kiinnittää huomiota omaishoitajien tuen tarpeen arviointiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana käytettiin Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia (Canadian Model of Occupational Performance and Engagement, CMOP-E). Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua sekä omaishoitajien tuen arviointiin tarkoitettua mittaria, COPE-indeksiä (Carers of Older People in Europe, COPE-index). Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavasti. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ja läheiset ry (POLLI), jonka kautta vapaaehtoisten erityislasten omaishoitajien haku mahdollistui. Haku koski pääkaupunkiseudulla asuvia 3-7-vuotiaiden erityislapsen omaishoitajia. Hakuun vastanneista kolmesta omaishoitajasta opinnäytetyöhön osallistui kaksi. Yksi hakijoista päädyttiin karsimaan pois hänen yksityisyyden suojan takaamisekseen.
Ympäristön merkitys erityislapsen omaishoitajan voimavaroihin ja haasteisiin korostui opinnäytetyön tuloksissa. Vastuun jakaminen lapsen kuntoutuksen suhteen omaishoitajan ja kuntoutukseen osallistuvien tahojen kesken tuki erityislapsen omaishoitajan jaksamista. Tärkeäksi koettiin mahdollisimman selkeiden ja konkreettisten kuntoutusohjeiden saaminen siitä, miten lapsen kuntoutusta tulisi toteuttaa kotona ja päiväkodissa. Haasteita ilmeni itsestä huolehtimisen osa-alueella, esimerkiksi riittämättömänä lepona ja epäsäännöllisenä ruokailuna. Erityislasten omaishoitajien yksi tärkeimmistä voimavaroista oli erilaiset vertaistukiryhmät, niistä saatu tuki sekä informaatio. Itselle merkityksellisten asioiden tekeminen edesauttoi omaishoitajien jaksamista, mutta tekemisen toteutuminen oli ajoittain haasteellista.
Vaikuttamalla erityislasten omaishoitajien ympäristöön on mahdollista vaikuttaa heidän voimavaroihinsa. Erityislapsen omaishoitajien jaksamiseen liittyvät tutkimukset suuremmalla otannalla olisivat tarpeellisia, sillä tällä hetkellä on saatavilla varsin vähän aiheeseen liittyvää tutkittua tietoa. Niin toimintaterapeuttien kuin muidenkin kuntoutusalalla toimivien ammattilaisten olisi tärkeää kiinnittää huomiota omaishoitajien tuen tarpeen arviointiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.