Kiusaaminen ja sen ehkäisy päiväkodissa : Lastentarhanopettajien näkemys aiheen näkyvyydestä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016 ja Vaasan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa
Kuusisto, Katariina; Lassander, Erika (2018)
Kuusisto, Katariina
Lassander, Erika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420033
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kautta haluttiin selvittää, miten kiusaaminen ja sen ehkäisy huomioidaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016 ja Vaasan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa. Lisäksi haluttiin selvittää, miten kyseiset asiat näkyvät päiväkodeissa käytännössä. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä oli, miten kiusaaminen ja sen ehkäisy näkyvät Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016 ja Vaasan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa. Alatutkimuskysymyksinä oli, että mitä mieltä Vaasan kaupungin lastentarhanopettajat ovat kiusaamisen teeman näkyvyydestä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016 ja Vaasan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa, sekä miten asiakirjojen ohjeet näkyvät käytännössä päiväkodin arjessa lastentarhanopettajien näkökulmasta, kiusaamisen ehkäisyyn liittyen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin opinnäytetyölle merkityksellisten käsitteiden ympärille. Joitakin käsitteitä avattiin laajemmin monesta näkökulmasta, sen ollessa tarpeellista. Käsitteet, jotka teoreettisessa viitekehyksessä määritellään, ovat varhaiskasvatus, lastentarhanopettaja, kiusaaminen ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään päiväkodissa tapahtuvaan kiusaamiseen liittyviä aiempia tutkimuksia. Tämän opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen ja sitä varten haastateltiin yhteensä kuutta lastentarhanopettajaa kolmesta vaasalaisesta päiväkodista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja ne äänitettiin sekä litteroitiin. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Lastentarhanopettajien mielestä kiusaaminen ja sen ehkäisy näkyvät Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016 ja Vaasan varhaiskasvatussuunnitelmassa, mutta eivät selkeästi. Kiusaaminen ja sen ehkäisy eivät kuulu lastentarhanopettajien mielestä varhaiskasvatussuunnitelmaan. On kuitenkin hyvä, että se on otettu huomioon.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin opinnäytetyölle merkityksellisten käsitteiden ympärille. Joitakin käsitteitä avattiin laajemmin monesta näkökulmasta, sen ollessa tarpeellista. Käsitteet, jotka teoreettisessa viitekehyksessä määritellään, ovat varhaiskasvatus, lastentarhanopettaja, kiusaaminen ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään päiväkodissa tapahtuvaan kiusaamiseen liittyviä aiempia tutkimuksia. Tämän opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen ja sitä varten haastateltiin yhteensä kuutta lastentarhanopettajaa kolmesta vaasalaisesta päiväkodista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja ne äänitettiin sekä litteroitiin. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Lastentarhanopettajien mielestä kiusaaminen ja sen ehkäisy näkyvät Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016 ja Vaasan varhaiskasvatussuunnitelmassa, mutta eivät selkeästi. Kiusaaminen ja sen ehkäisy eivät kuulu lastentarhanopettajien mielestä varhaiskasvatussuunnitelmaan. On kuitenkin hyvä, että se on otettu huomioon.