IT-tukihenkilön perehdyttäminen ja työtehtävät : Case Mico Botnia Oy Ab
Karppi, Jarkko (2018)
Karppi, Jarkko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat IT-tukihenkilön keskeisimpiä työtehtäviä, ja miten uuden IT-tukihenkilön tai työharjoittelijan perehdyttäminen olisi hyvä toteuttaa. Tavoitteena oli myös arvioida perehdyttämisprosessin tämänhetkistä tasoa toimeksiantajayrityksessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mico Botnia Oy Ab:n ICT-osasto, joka tuottaa ICT-tukipalveluita Pohjanmaan maakunnassa.
Teoreettista aineistoa opinnäytetyötä varten on haettu työntekijän perehdyttämistä ja IT-tukitoimintaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Tutkimusainestoa on hankittu myös haastattelemalla Mico Botnian ICT-palveluiden työntekijöitä ja harjoittelijoina toimineita henkilöitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät kuvaukset Mico Botnian IT-tukiprosesseista ja arvio perehdyttämisprosessin nykytilasta sekä perehdyttämislomake uuden työntekijän tai harjoittelijan perehdyttämistä varten. Perehdyttämisprosessissa havaittiin kehittämisen varaa. Parannusehdotuksena tuli esiin varsinkin perehdyttämisen nimeäminen tiettyjen työntekijöiden tehtäväksi.
Teoreettista aineistoa opinnäytetyötä varten on haettu työntekijän perehdyttämistä ja IT-tukitoimintaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Tutkimusainestoa on hankittu myös haastattelemalla Mico Botnian ICT-palveluiden työntekijöitä ja harjoittelijoina toimineita henkilöitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät kuvaukset Mico Botnian IT-tukiprosesseista ja arvio perehdyttämisprosessin nykytilasta sekä perehdyttämislomake uuden työntekijän tai harjoittelijan perehdyttämistä varten. Perehdyttämisprosessissa havaittiin kehittämisen varaa. Parannusehdotuksena tuli esiin varsinkin perehdyttämisen nimeäminen tiettyjen työntekijöiden tehtäväksi.