Lapselle merkityksellinen toiminta osallistumista edistävänä tekijänä kuntoutumisen suunnittelussa
Rantala, Nina (2018)
Rantala, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319620
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamista Kanta-Hämeen keskussairaalan (K-HKS) lastenneurologian poliklinikalla. Tunnistamisessa hyödynnettiin LOOK -hankkeessa (Lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa, lapsen edun arviointi, 2014 – 2017) kehitettyä ”lapselle merkityksellisen toiminnan kuvausta”, Metku -kirjaa, joka oli yksi hankkeessa suunnitelluista yhteistoimijuuteen perustuvista toimintatavoista lapsen osallistumisen ja toimijuuden vahvistumiseksi kuntoutumisprosessissa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineiston kerääminen tapahtui kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa aineistoa kerättiin ammattilaisilta ryhmämuotoisen teemahaastattelun kautta, jossa tuotettiin tietoa lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisesta perheiden kanssa Metku -kirjaa käytettäessä. Toisessa vaiheessa aineistoa kerättiin yhteiskehittelyn kautta, jossa ammattilaiset tuottivat tietoa Metku -kirjan käyttöön liittyvistä hyödyistä ja haasteista ammattilaisten näkökulmasta. Kolmannessa vaiheessa ammattilaiset tuottivat yhteiskehittelyn kautta tietoa siitä, mitä on lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistaminen K-HKS:n lastenneurologisella poliklinikalla lapsen ja hänen perheensä osallistumisen edistämiseksi lapsen kuntoutumisen suunnittelussa. Kehittämistyöryhmä koostui K-HKS:n lastenneurologian poliklinikan moniammatillisen työryhmän jäsenistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kehittämistehtävien tulosten pohjalta tuotoksena syntyi kuvaus lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisen ydintekijöistä, joiden tavoitteena oli edistää lapsen ja hänen perheensä osallistumista lapsen kuntoutumisen suunnittelussa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulosten yhteenvedon perusteella tuotoksena syntyi kuvaus lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisen ydintekijöistä lapsen ja hänen perheensä osallistumisen edistämiseksi lapsen kuntoutumisen suunnittelussa. Ydintekijöiksi nousivat lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisen edistämiseksi neljä ammattilaisten yhteistä huomiota vaativaa teemaa, jotka olivat ”Lapsilähtöiset positiiviset asiat”, ”Nähdyksi ja kuulluksi tuleminen vuorovaikutuksessa”, ”Lapsen ympäristö” ja ”Arkilähtöinen yhteistyö”.
Lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisen ydintekijöistä muodostuvan yhteisen ymmärryksen tuloksena voidaan edistää lapsen ja hänen perheensä osallistumista kuntoutumisen suunnittelussa. Jaetun ymmärryksen myötä työryhmän yhteiseen tarkasteluun avautuu tämän jälkeen myös osallistumisen edistämisestä syntyneitä hyötyjä lapsen ja hänen perheensä, ammattilaisten, sekä yhteiskunnan näkökulmasta.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineiston kerääminen tapahtui kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa aineistoa kerättiin ammattilaisilta ryhmämuotoisen teemahaastattelun kautta, jossa tuotettiin tietoa lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisesta perheiden kanssa Metku -kirjaa käytettäessä. Toisessa vaiheessa aineistoa kerättiin yhteiskehittelyn kautta, jossa ammattilaiset tuottivat tietoa Metku -kirjan käyttöön liittyvistä hyödyistä ja haasteista ammattilaisten näkökulmasta. Kolmannessa vaiheessa ammattilaiset tuottivat yhteiskehittelyn kautta tietoa siitä, mitä on lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistaminen K-HKS:n lastenneurologisella poliklinikalla lapsen ja hänen perheensä osallistumisen edistämiseksi lapsen kuntoutumisen suunnittelussa. Kehittämistyöryhmä koostui K-HKS:n lastenneurologian poliklinikan moniammatillisen työryhmän jäsenistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kehittämistehtävien tulosten pohjalta tuotoksena syntyi kuvaus lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisen ydintekijöistä, joiden tavoitteena oli edistää lapsen ja hänen perheensä osallistumista lapsen kuntoutumisen suunnittelussa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulosten yhteenvedon perusteella tuotoksena syntyi kuvaus lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisen ydintekijöistä lapsen ja hänen perheensä osallistumisen edistämiseksi lapsen kuntoutumisen suunnittelussa. Ydintekijöiksi nousivat lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisen edistämiseksi neljä ammattilaisten yhteistä huomiota vaativaa teemaa, jotka olivat ”Lapsilähtöiset positiiviset asiat”, ”Nähdyksi ja kuulluksi tuleminen vuorovaikutuksessa”, ”Lapsen ympäristö” ja ”Arkilähtöinen yhteistyö”.
Lapselle merkityksellisen toiminnan tunnistamisen ydintekijöistä muodostuvan yhteisen ymmärryksen tuloksena voidaan edistää lapsen ja hänen perheensä osallistumista kuntoutumisen suunnittelussa. Jaetun ymmärryksen myötä työryhmän yhteiseen tarkasteluun avautuu tämän jälkeen myös osallistumisen edistämisestä syntyneitä hyötyjä lapsen ja hänen perheensä, ammattilaisten, sekä yhteiskunnan näkökulmasta.