Ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia vapaaehtoistoiminnassa oppimisesta
Maaranen, Anu (2018)
Maaranen, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319653
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulu on osallistunut Verkkovirta-hankkeeseen yhdessä 14 muun ammattikorkeakoulun kanssa vuosina 2015-2017. Metropolian osuutena hankkeessa on ollut kehittää vapaaehtoistoiminnan opinnollistamismallia. Hankkeen aikana opiskelijoilta kerättiin tietoa vapaaehtoistoiminnan harjoittelun itsearvioinnin avulla ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ja jäsentää vastauksia. Tavoitteena on selvittää, millaisia taitoja opiskelijat oppivat vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa ja millaisia yhteiskunnallisia merkityksiä opiskelijat antavat vapaaehtoistoiminnalle.
Opinnäytetyön tutkimusjoukko ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka ovat opinnoissaan osallistuneet vapaaehtoistoiminnan harjoitteluun, minkä lisäksi opintojakso on valittavissa myös Metropolian avoimessa ammattikorkeakoulussa. Kyseessä on vapaaehtoistoiminnan harjoittelun itsearviointimateriaaliin perustuva tutkimus, jonka aineisto on kerätty vuosina 2015-2017 ja vastauksia on myös sosiaalialan ulkopuolelta. Vapaaehtoistoiminnan itsearviointilomakkeeseen sisältyy sekä strukturoituja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty avoimien kysymysten analysointiin sisällönanalyysillä. Vastauksia kyselyyn saatiin 134. Opinnäytetyö on toteutettu osana Verkkovirta-hanketta.
Opiskelijoiden vastauksista selvisi, että vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa opitaan vuorovaikutustaitoja, työn hallintaan ja organisointiin liittyviä taitoja sekä taitoja, joita tässä opinnäytetyössä kutsutaan opiskelijan henkilökohtaisiksi taidoiksi. Näiden lisäksi opiskelijan palvelujärjestelmäosaamisen nähtiin kehittyvän harjoittelun aikana. Vastauksissaan opiskelijat tunnistivat vapaaehtoistoiminnan merkityksiä yhteiskunnalle. Vapaaehtoistoiminta nähtiin sosiaalialan palveluita täydentävänä toimintana. Tämän lisäksi vapaaehtoistoiminnalla koettiin olevan merkitystä sekä vapaaehtoisen että asiakkaan elämissä. Vapaaehtoistoiminnalla ehkäistiin yksinäisyyttä sekä kasvatettiin osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että opiskelijat kokivat vapaaehtoistoiminnassa opittujen taitojen vastaavan harjoittelun yleisiä tavoitteita. Tulosten mukaan opiskelijat olivat kuitenkin hyvin erilaisissa vaiheissa oppimisessaan ja heidän ajatuksensa omista kehittämiskohteistaan vaihtelivat suuresti
Opinnäytetyön tutkimusjoukko ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka ovat opinnoissaan osallistuneet vapaaehtoistoiminnan harjoitteluun, minkä lisäksi opintojakso on valittavissa myös Metropolian avoimessa ammattikorkeakoulussa. Kyseessä on vapaaehtoistoiminnan harjoittelun itsearviointimateriaaliin perustuva tutkimus, jonka aineisto on kerätty vuosina 2015-2017 ja vastauksia on myös sosiaalialan ulkopuolelta. Vapaaehtoistoiminnan itsearviointilomakkeeseen sisältyy sekä strukturoituja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty avoimien kysymysten analysointiin sisällönanalyysillä. Vastauksia kyselyyn saatiin 134. Opinnäytetyö on toteutettu osana Verkkovirta-hanketta.
Opiskelijoiden vastauksista selvisi, että vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa opitaan vuorovaikutustaitoja, työn hallintaan ja organisointiin liittyviä taitoja sekä taitoja, joita tässä opinnäytetyössä kutsutaan opiskelijan henkilökohtaisiksi taidoiksi. Näiden lisäksi opiskelijan palvelujärjestelmäosaamisen nähtiin kehittyvän harjoittelun aikana. Vastauksissaan opiskelijat tunnistivat vapaaehtoistoiminnan merkityksiä yhteiskunnalle. Vapaaehtoistoiminta nähtiin sosiaalialan palveluita täydentävänä toimintana. Tämän lisäksi vapaaehtoistoiminnalla koettiin olevan merkitystä sekä vapaaehtoisen että asiakkaan elämissä. Vapaaehtoistoiminnalla ehkäistiin yksinäisyyttä sekä kasvatettiin osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että opiskelijat kokivat vapaaehtoistoiminnassa opittujen taitojen vastaavan harjoittelun yleisiä tavoitteita. Tulosten mukaan opiskelijat olivat kuitenkin hyvin erilaisissa vaiheissa oppimisessaan ja heidän ajatuksensa omista kehittämiskohteistaan vaihtelivat suuresti