Ohjelmatoimiston tuotantojen päivittäminen 2010-luvulle : Tapaus Central Line Entertainment
Tähtinen, Anssi (2018)
Tähtinen, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319793
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, onko ohjelmatoimiston tuotannon palvelua mahdollista kehittää sähköisen tuotantojärjestelmän avulla sekä tilaajan yrityksen sisäisen prosessin että asiakkaan näkökulman osalta. Opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Central Line Entertainment –nimiselle kotimaiselle ohjelmatoimistolle. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja se tehtiin osana tilaajan suunnittelemaa yrityksen järjestelmien kehittämisprojektia.
Teoriana käytetään palvelun teoriaa. Ohjelmatoimistoista ja tuotannoista kertovan kirjallisuuden pohjalta tarkastellaan tuottajan toimintaa ohjelmatoimistossa, jonka avulla perustellaan miksi ohjelmatoimiston tuotanto tulisi nähdä palveluna.
Palvelun asiakkaana ovat ohjelmatoimiston artistit, joita osallistettin tutkimukseen asiakaslähtöisemmän palvelun kehittämiseksi. Aineistonhankintaa varten haastateltiin myös ohjelmatoimiston työntekijöitä, jotta saatiin selville, miten eri ohjelmatoimistot tekevät tuotantonsa nykypäivänä. Tilaajan tuotantojen sähköisen järjestelmän kehittämiseksi verrattiin erilaisia tuotantojärjestelmiä toisiinsa benchmarking-menetelmän avulla.
Ohjelmatoimistojen artistien ryhmiltä saadut tulokset antavat ymmärtää, että tuotantojen osalta on vielä kehittämisen varaa. Tutkimustiedon tulosten perusteella ohjelmatoimiston tuotannoista pystyttiin luomaan palveluprosessin malli, jota myöhemmin optimoidaan opinnäytetyön tavoitteiden mukaisesti tässä opinnäytetyössä. Tulosten perusteella pelkästään optimoitu sähköinen tuotantojärjestelmä ei välttämättä ole avaintekijänä tuotantojen tason parantamiseen. Palloa heitetään myös esiintymisten järjestäjän suuntaan, joiden kerrotaan olevan kriittisessä osassa tuotannon kaikenpuolisen onnistumisen takaamiseksi.
Teoriana käytetään palvelun teoriaa. Ohjelmatoimistoista ja tuotannoista kertovan kirjallisuuden pohjalta tarkastellaan tuottajan toimintaa ohjelmatoimistossa, jonka avulla perustellaan miksi ohjelmatoimiston tuotanto tulisi nähdä palveluna.
Palvelun asiakkaana ovat ohjelmatoimiston artistit, joita osallistettin tutkimukseen asiakaslähtöisemmän palvelun kehittämiseksi. Aineistonhankintaa varten haastateltiin myös ohjelmatoimiston työntekijöitä, jotta saatiin selville, miten eri ohjelmatoimistot tekevät tuotantonsa nykypäivänä. Tilaajan tuotantojen sähköisen järjestelmän kehittämiseksi verrattiin erilaisia tuotantojärjestelmiä toisiinsa benchmarking-menetelmän avulla.
Ohjelmatoimistojen artistien ryhmiltä saadut tulokset antavat ymmärtää, että tuotantojen osalta on vielä kehittämisen varaa. Tutkimustiedon tulosten perusteella ohjelmatoimiston tuotannoista pystyttiin luomaan palveluprosessin malli, jota myöhemmin optimoidaan opinnäytetyön tavoitteiden mukaisesti tässä opinnäytetyössä. Tulosten perusteella pelkästään optimoitu sähköinen tuotantojärjestelmä ei välttämättä ole avaintekijänä tuotantojen tason parantamiseen. Palloa heitetään myös esiintymisten järjestäjän suuntaan, joiden kerrotaan olevan kriittisessä osassa tuotannon kaikenpuolisen onnistumisen takaamiseksi.