Ekotehokkaan vaatesuunnitelun mahdollisuuksia pienyrityksessä : Case: Asenne
Mattila, Nita (2018)
Mattila, Nita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419893
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ekotehokkaan toiminnan mahdollisuuksia case-yrityksen vaatebrändin suunnittelutoiminnassa. Tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin tarkasteltavan pienyrityksen vaatevalikoiman on mahdollista olla ekologinen siten, että se on myös yritykselle taloudellisesti kannattavampaa. Selvitystä tarkastellaan suunnittelijan näkökul-masta ja pyritään sitä kautta löytämään niitä suunnittelun keinoja joilla on mahdollista vai-kuttaa ekotehokkaasti yrityksen toimintaan.
Tutkimuksen kohteena on suomalainen brändi Asenne, jonka toiminta sijoittuu tuotteiden valmistusmaahan Indonesiaan. Suunnittelutoimintaa tarkastellaan tutkijan oman havainnoinnin kautta, sekä haastattelemalla yrityksen edustajia. Tutkimuksen avulla perehdytään Asenteen suunnittelutoiminnan rakenteeseen ja esitetään suunnittelijan vastuita. Teoreettisessa osuudessa selvitetään ekologisuuden hyötyjä ja mahdollisuuksia suunnittelussa, sekä sen vaikutuksia pienen yrityksen liiketoiminnalle.
Tutkimusaineiston pohjalta on toteutettu suunnittelun prosessikaavio (Liite 2), jonka avulla voidaan tarkastella suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä tarkemmin. Esimerkkien avulla voidaan osoittaa niitä mahdollisuuksia joilla yritys tai suunnittelija voi vaikuttaa vaatevalikoiman ekotehokkuuteen, ja esitetään myös tähän liittyviä haasteita. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä asiantuntijuutta Asenteen vaatetuotealueeseen liittyvässä toiminnassa ja toimia apuvälineenä tulevaisuuden suunnittelijoille.
Tutkimuksen kohteena on suomalainen brändi Asenne, jonka toiminta sijoittuu tuotteiden valmistusmaahan Indonesiaan. Suunnittelutoimintaa tarkastellaan tutkijan oman havainnoinnin kautta, sekä haastattelemalla yrityksen edustajia. Tutkimuksen avulla perehdytään Asenteen suunnittelutoiminnan rakenteeseen ja esitetään suunnittelijan vastuita. Teoreettisessa osuudessa selvitetään ekologisuuden hyötyjä ja mahdollisuuksia suunnittelussa, sekä sen vaikutuksia pienen yrityksen liiketoiminnalle.
Tutkimusaineiston pohjalta on toteutettu suunnittelun prosessikaavio (Liite 2), jonka avulla voidaan tarkastella suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä tarkemmin. Esimerkkien avulla voidaan osoittaa niitä mahdollisuuksia joilla yritys tai suunnittelija voi vaikuttaa vaatevalikoiman ekotehokkuuteen, ja esitetään myös tähän liittyviä haasteita. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä asiantuntijuutta Asenteen vaatetuotealueeseen liittyvässä toiminnassa ja toimia apuvälineenä tulevaisuuden suunnittelijoille.