Responsiivisuuden huomioiminen yritystunnussuunnittelussa
Merilä, Ilkka (2018)
Merilä, Ilkka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin niitä seikkoja, joita tulisi huomioida yritystunnuksen suunnittelussa, jotta ne toimisivat optimaalisella tavalla responsiivisessa verkkoympäristössä. Tarkoituksena on tarkastella lähinnä graafisen suunnittelijan näkökulmasta, kuinka responsiivisen yritystunnuksen suunnittelua voidaan lähestyä sen visuaalisten ratkaisuiden kannalta. Aiheeseen on perehdytty tutustumalla niin suomen- kuin englanninkieliseen alan kirjallisuuteen sekä aihetta käsitteleviin verkkoartikkeleihin. Aihetta lähestytään esimerkkitapausten avulla tai analysoimalla/pohtimalla, kuinka responsiivisuus toimii yritystunnuksissa.
Johdannossa käydään lyhyesti läpi tämän opinnäytetyön tavoitteet. Luvussa kaksi avataan, mitä käsitteellä responsiivinen suunnittelu tarkoitetaan. Luvussa kolme tarkastellaan yritystunnuksen anatomiaa ja peruselementtejä eli liikemerkkiä ja logotyyppiä sekä logotyypin suunnitteluun olennaisena osana liittyvää typografiaa. Luku neljä käsittelee responsiivista yritystunnusta ja sitä, miten sen suunnittelua voidaan lähestyä.
Johdannossa käydään lyhyesti läpi tämän opinnäytetyön tavoitteet. Luvussa kaksi avataan, mitä käsitteellä responsiivinen suunnittelu tarkoitetaan. Luvussa kolme tarkastellaan yritystunnuksen anatomiaa ja peruselementtejä eli liikemerkkiä ja logotyyppiä sekä logotyypin suunnitteluun olennaisena osana liittyvää typografiaa. Luku neljä käsittelee responsiivista yritystunnusta ja sitä, miten sen suunnittelua voidaan lähestyä.