Yksilöllistetty media : Digitaalisen median tulevaisuudennäkymiä
Pulkkanen, Mariela (2018)
Pulkkanen, Mariela
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520182
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, kuinka tulevaisuuden digitaaliset ratkaisut vaikuttavat yksilöllistettyyn mediaan. Aihetta käsitellään median ja teknologian suhteen kautta. Työssä selvitetään, mihin suuntaan kehitys tällä hetkellä kulkee. Tarkastelun kohteena on se, mitä tekoäly, 5G-verkko ja IoT mahdollistavat tulevaisuudessa. Digitaaliset osa-alueet on valittu sen mukaan, miten media-ala niistä hyötyisi. Opinnäytetyössä halutaan saada selville se, miten nämä ratkaisut muovaavat yksilöä ja sen kautta media-alaa. Työssä halutaan tuoda esille yksilön merkitys sisällöntuottajana tulevaisuuden mediamaisemassa.
Opinnäytetyötä varten suoritettiin kvalitatiivisia puolistrukturoituja teemahaastatteluita aihe-alueen eri asiantuntijoille. Haastatteluilla haluttiin selvittää eri asiantuntijoiden kehitysnäkymät alalle. Lisäksi työtä varten perehdyttiin kirjallisuuteen ja erityisesti raportteihin liittyen alan tulevaisuuden näkymiin.
Yksilöllistetyn median tulevaisuuskuvaa on vaikea määrittää, koska digitaalinen kehitys on todella nopeaa ja tässä vaiheessa on haastavaa tietää, mitä kaikkea se mahdollistaa. Tule-vaisuuskuvaan vaikuttaa myös ihmisten sopeutuminen ja aktivoituminen ratkaisujen käyt-töönotossa. Digitaaliset ratkaisut tulevat joka tapauksessa uudistamaan yksilöllistettyä me-diatuotantoa. Ne tuovat uusia laitteita ja sovelluksia, jotka antavat yksilölle mahdollisuuden ilmaista itseään, välittää tietoa, vaikuttaa asioihin reaaliaikaisesti ja vastaanottaa juuri hänelle tuotettua mediasisältöä. Oletettavaa on, että ihmisten kiinnostus median tuottamista kohtaan lisääntyy ja sitä voidaan pitää positiivisena asiana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että media-alan professiot tulevat uudistumaan ja osittain poistumaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on herättää ajatuksia, keskustelua ja saamaan alan ammatti-laisten uusiutuminen liikkeelle. Tuloksia voi hyödyntää kuka tahansa, joka haluaa ymmärtää asiasta enemmän ja kehittyä median sisällöntuottajana. Mediatalot voivat hyödyntää näke-myksiä omassa kehittämistoiminnassaan sekä strategisessa suunnittelussaan.
Opinnäytetyötä varten suoritettiin kvalitatiivisia puolistrukturoituja teemahaastatteluita aihe-alueen eri asiantuntijoille. Haastatteluilla haluttiin selvittää eri asiantuntijoiden kehitysnäkymät alalle. Lisäksi työtä varten perehdyttiin kirjallisuuteen ja erityisesti raportteihin liittyen alan tulevaisuuden näkymiin.
Yksilöllistetyn median tulevaisuuskuvaa on vaikea määrittää, koska digitaalinen kehitys on todella nopeaa ja tässä vaiheessa on haastavaa tietää, mitä kaikkea se mahdollistaa. Tule-vaisuuskuvaan vaikuttaa myös ihmisten sopeutuminen ja aktivoituminen ratkaisujen käyt-töönotossa. Digitaaliset ratkaisut tulevat joka tapauksessa uudistamaan yksilöllistettyä me-diatuotantoa. Ne tuovat uusia laitteita ja sovelluksia, jotka antavat yksilölle mahdollisuuden ilmaista itseään, välittää tietoa, vaikuttaa asioihin reaaliaikaisesti ja vastaanottaa juuri hänelle tuotettua mediasisältöä. Oletettavaa on, että ihmisten kiinnostus median tuottamista kohtaan lisääntyy ja sitä voidaan pitää positiivisena asiana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että media-alan professiot tulevat uudistumaan ja osittain poistumaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on herättää ajatuksia, keskustelua ja saamaan alan ammatti-laisten uusiutuminen liikkeelle. Tuloksia voi hyödyntää kuka tahansa, joka haluaa ymmärtää asiasta enemmän ja kehittyä median sisällöntuottajana. Mediatalot voivat hyödyntää näke-myksiä omassa kehittämistoiminnassaan sekä strategisessa suunnittelussaan.