Vesistöjen huomioiminen ylitysrakenteissa : Esteet pois! -hanke
Kirkkomäki, Samuli (2018)
Kirkkomäki, Samuli
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vesistöjen ylitysrakentamisen esteellisyyttä vesiekosysteemin näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on lisätä vesistön kokonaisvaltaisempaa huomioimista ylitysrakentamisessa sekä antaa vastauksia oikean ylitysrakenteen valintaan. Työn toimeksiantaja on Metsähallituksen Eräpalvelut.
Vesistöjen ylitysrakenteet vaikuttavat niin vesiekosysteemiin kuin sen lähiympäristöönkin. Täten ylitysrakentamisessa on huomioitava laaja vaikutusalue. Tietoperustassa olen käsitellyt olennaisimmat huomioonotettavat tekijät.
Suomessa metsäteitä perusparannetaan vuosittain tuhansia kilometrejä ja samalla arvioidaan ylitysrakenteiden mahdollinen korjaus- tai uusimistarve. Tämän opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään vesistöjen ylitysrakenteiden valtakunnallisen ohjeistuksen laadinnassa. Ohjeistus valmistuu vuoden 2018 lopulla Esteet pois! -hankkeen päättyessä.
Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Opinnäytetyön aineisto koostuu Metsähallituksen Eräpalvelujen Esteet pois! -hankkeessa Iijoen vesistöalueelta vuosien 2016 ja 2017 aikana inventoitujen 520 ylitysrakenteiden mittaustuloksista. Mittaamisen haasteina olivat sateiset kesät. Suuri osa mittauksista on toteutettu keskimääräistä korkeamman veden aikana, jolloin erityisesti mahdollisen alivesikorkeuden aikaisen rummun vesisyvyyden ja virtausnopeuden esteellisyyden arvioiminen on ollut haasteellista.
Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia. Vesistöjen ylitysrakenteissa on paljon ekosysteemiä haittaavaa esteellisyyttä ja nykyisessä laajuudessa kyseessä on laaja ympäristöongelma. Esteellisyys johtuu yleisimmin virheellisesti asennetusta tai väärin valitusta ylitysrakenteesta. Nykyisen ympäristöongelman laajuuden vuoksi ylitysrakentamiseen täytyy kiinnittää jatkossa tarkempaa huomiota. Erityisesti arvokkaiden vesiekosysteemien, kuten luonnontilaisen puron tai uhanalaisten taimenen tai jokihelmisimpukan elinpiireissä ylitysrakenne tulisi aina valita siten, ettei se aiheuta haittaa vesiekosysteemille. Tieturvallisuusnäkökulmasta vilkkaasti liikennöidyillä teillä maaeläinten kuivapolkuihin on myös syytä kiinnittää erityistä huomiota.
Vesistöjen ylitysrakenteet vaikuttavat niin vesiekosysteemiin kuin sen lähiympäristöönkin. Täten ylitysrakentamisessa on huomioitava laaja vaikutusalue. Tietoperustassa olen käsitellyt olennaisimmat huomioonotettavat tekijät.
Suomessa metsäteitä perusparannetaan vuosittain tuhansia kilometrejä ja samalla arvioidaan ylitysrakenteiden mahdollinen korjaus- tai uusimistarve. Tämän opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään vesistöjen ylitysrakenteiden valtakunnallisen ohjeistuksen laadinnassa. Ohjeistus valmistuu vuoden 2018 lopulla Esteet pois! -hankkeen päättyessä.
Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Opinnäytetyön aineisto koostuu Metsähallituksen Eräpalvelujen Esteet pois! -hankkeessa Iijoen vesistöalueelta vuosien 2016 ja 2017 aikana inventoitujen 520 ylitysrakenteiden mittaustuloksista. Mittaamisen haasteina olivat sateiset kesät. Suuri osa mittauksista on toteutettu keskimääräistä korkeamman veden aikana, jolloin erityisesti mahdollisen alivesikorkeuden aikaisen rummun vesisyvyyden ja virtausnopeuden esteellisyyden arvioiminen on ollut haasteellista.
Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia. Vesistöjen ylitysrakenteissa on paljon ekosysteemiä haittaavaa esteellisyyttä ja nykyisessä laajuudessa kyseessä on laaja ympäristöongelma. Esteellisyys johtuu yleisimmin virheellisesti asennetusta tai väärin valitusta ylitysrakenteesta. Nykyisen ympäristöongelman laajuuden vuoksi ylitysrakentamiseen täytyy kiinnittää jatkossa tarkempaa huomiota. Erityisesti arvokkaiden vesiekosysteemien, kuten luonnontilaisen puron tai uhanalaisten taimenen tai jokihelmisimpukan elinpiireissä ylitysrakenne tulisi aina valita siten, ettei se aiheuta haittaa vesiekosysteemille. Tieturvallisuusnäkökulmasta vilkkaasti liikennöidyillä teillä maaeläinten kuivapolkuihin on myös syytä kiinnittää erityistä huomiota.