"Ehkä tää todellakin on mun ammatti ja ehkä mä pystyn tähän" : Toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana
Reponen, Minttu-Maaria; Ruodemäki, Asta (2018)
Reponen, Minttu-Maaria
Ruodemäki, Asta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) opiskelevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista ja vahvistumista opintojen aikana. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kuvailevaa tietoa toimintaterapeuttiopiskelijoiden kokemuksista ammatti-identiteetin rakentumisesta tutkinto-ohjelman kehittämiseksi.
Tietoa aiheesta kerättiin teemahaastatteluiden avulla, jolloin opiskelijat saivat mahdollisuuden kertoa omista kokemuksistaan. Haastateltavina oli viisi toimintaterapian tutkinto-ohjelman päätoimista päiväopiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja ilmiötä tarkasteltiin analysoimalla haastatteluaineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin toimintaterapeutti Gary
Kielhofnerin inhimillisen toiminnan mallia (MOHO) sekä ammatti-identiteetin teoreettisia käsitteitä.
Opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen on jatkuva henkilökohtainen prosessi, johon vaikuttavat mm. opiskelijan käsitys itsestä ammatillisena toimijana sekä sosiaalistuminen opiskeluympäristöön sekä ammattiryhmään. Opinnäytetyön tulokset ovat linjassa aikaisempiin opiskelijoiden ammatti-identiteettiä käsitteleviin tutkimuksiin. Opinnäytetyön johtopäätöksinä opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumisen keskeisimmiksi tekijöiksi nousivat: oman osaamisen ja elämänhistorian itsereflektio, vuorovaikutus ja yhteenkuuluvuuden tunne sekä ammatin arvojen omaksuminen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen opetussisältöjen kehittämisessä.
Tietoa aiheesta kerättiin teemahaastatteluiden avulla, jolloin opiskelijat saivat mahdollisuuden kertoa omista kokemuksistaan. Haastateltavina oli viisi toimintaterapian tutkinto-ohjelman päätoimista päiväopiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja ilmiötä tarkasteltiin analysoimalla haastatteluaineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin toimintaterapeutti Gary
Kielhofnerin inhimillisen toiminnan mallia (MOHO) sekä ammatti-identiteetin teoreettisia käsitteitä.
Opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen on jatkuva henkilökohtainen prosessi, johon vaikuttavat mm. opiskelijan käsitys itsestä ammatillisena toimijana sekä sosiaalistuminen opiskeluympäristöön sekä ammattiryhmään. Opinnäytetyön tulokset ovat linjassa aikaisempiin opiskelijoiden ammatti-identiteettiä käsitteleviin tutkimuksiin. Opinnäytetyön johtopäätöksinä opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumisen keskeisimmiksi tekijöiksi nousivat: oman osaamisen ja elämänhistorian itsereflektio, vuorovaikutus ja yhteenkuuluvuuden tunne sekä ammatin arvojen omaksuminen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen opetussisältöjen kehittämisessä.