Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Ehkä tää todellakin on mun ammatti ja ehkä mä pystyn tähän" : Toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana

Reponen, Minttu-Maaria; Ruodemäki, Asta (2018)

Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Reponen_Ruodemaki.pdf (1.086Mt)
Lataukset: 


Reponen, Minttu-Maaria
Ruodemäki, Asta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) opiskelevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista ja vahvistumista opintojen aikana. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kuvailevaa tietoa toimintaterapeuttiopiskelijoiden kokemuksista ammatti-identiteetin rakentumisesta tutkinto-ohjelman kehittämiseksi.

Tietoa aiheesta kerättiin teemahaastatteluiden avulla, jolloin opiskelijat saivat mahdollisuuden kertoa omista kokemuksistaan. Haastateltavina oli viisi toimintaterapian tutkinto-ohjelman päätoimista päiväopiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja ilmiötä tarkasteltiin analysoimalla haastatteluaineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin toimintaterapeutti Gary
Kielhofnerin inhimillisen toiminnan mallia (MOHO) sekä ammatti-identiteetin teoreettisia käsitteitä.

Opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen on jatkuva henkilökohtainen prosessi, johon vaikuttavat mm. opiskelijan käsitys itsestä ammatillisena toimijana sekä sosiaalistuminen opiskeluympäristöön sekä ammattiryhmään. Opinnäytetyön tulokset ovat linjassa aikaisempiin opiskelijoiden ammatti-identiteettiä käsitteleviin tutkimuksiin. Opinnäytetyön johtopäätöksinä opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumisen keskeisimmiksi tekijöiksi nousivat: oman osaamisen ja elämänhistorian itsereflektio, vuorovaikutus ja yhteenkuuluvuuden tunne sekä ammatin arvojen omaksuminen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen opetussisältöjen kehittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste