Näytä suppeat kuvailutiedot

"Ehkä tää todellakin on mun ammatti ja ehkä mä pystyn tähän" : Toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana

Reponen, Minttu-Maaria; Ruodemäki, Asta (2018)

dc.contributor.authorReponen, Minttu-Maaria
dc.contributor.authorRuodemäki, Asta
dc.date.accessioned2018-12-05T11:52:54Z
dc.date.available2018-12-05T11:52:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018120520215
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/156777
dc.description.abstractOpinnäytetyön tarkoitus oli kuvata Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) opiskelevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista ja vahvistumista opintojen aikana. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kuvailevaa tietoa toimintaterapeuttiopiskelijoiden kokemuksista ammatti-identiteetin rakentumisesta tutkinto-ohjelman kehittämiseksi. Tietoa aiheesta kerättiin teemahaastatteluiden avulla, jolloin opiskelijat saivat mahdollisuuden kertoa omista kokemuksistaan. Haastateltavina oli viisi toimintaterapian tutkinto-ohjelman päätoimista päiväopiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja ilmiötä tarkasteltiin analysoimalla haastatteluaineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin toimintaterapeutti Gary Kielhofnerin inhimillisen toiminnan mallia (MOHO) sekä ammatti-identiteetin teoreettisia käsitteitä. Opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen on jatkuva henkilökohtainen prosessi, johon vaikuttavat mm. opiskelijan käsitys itsestä ammatillisena toimijana sekä sosiaalistuminen opiskeluympäristöön sekä ammattiryhmään. Opinnäytetyön tulokset ovat linjassa aikaisempiin opiskelijoiden ammatti-identiteettiä käsitteleviin tutkimuksiin. Opinnäytetyön johtopäätöksinä opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumisen keskeisimmiksi tekijöiksi nousivat: oman osaamisen ja elämänhistorian itsereflektio, vuorovaikutus ja yhteenkuuluvuuden tunne sekä ammatin arvojen omaksuminen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen opetussisältöjen kehittämisessä.fi
dc.description.abstractThe purpose of the thesis was to describe the formation of occupational therapist students’ professional identity at JAMK University of Applied Sciences during their studies. The aim was to produce information for the assignor of thesis for the development of the degree programme. Information about the topic was collected by conducting theme interviews in which students were given the opportunity to tell about their experiences. Five full-time students of occupational therapy participated in the interviews. The thesis had a qualitative research approach, and the phenomenon was studied by analysing the interview data by means of a content analysis. The theoretical framework used in the study was Gary Kielhofner’s Model of Human Occupation and concepts of professional identity. The formation of a professional identity is a continuous personal development process which is influenced by, for example, the students’ understanding of their professional competence as well as socialization with the study environment and professional group. The results of the thesis were in line with previous research on the subject. The main findings of the thesis related to the formation of occupational therapy students’ professional identity were: personal reflection on professional competence and one’s life history, interaction and sense of solidarity and the adoption of the profession’s values. The findings of the thesis can be utilized in the development of the occupational therapy degree programme.en
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.title"Ehkä tää todellakin on mun ammatti ja ehkä mä pystyn tähän" : Toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikanafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/400
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordtoimintaterapia
dc.subject.keywordammatti-identiteetti
dc.subject.keywordammatti-identiteetin rakentuminen
dc.subject.keywordopiskelija
dc.subject.degreeprogramfi=Toimintaterapia|sv=Ergoterapi|en=Occupational Therapy|
dc.subject.disciplineToimintaterapian tutkinto-ohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot