Psykoedukaation merkitys lastensuojelun perhehoidossa
Laitala, Alice (2018)
Laitala, Alice
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420054
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustana toimi Keski-Suomen sijaishuoltoyksikön pilottihanke, sijaisvanhempien psykoedukatiivinen vertaistukiryhmä. Ryhmä järjestettiin Jyväskylässä ensimmäistä kertaa keväällä 2018, kohderyhmänä noin alakouluikäisten sijoitettujen lasten sijaisvanhemmat. Ryhmän vetäjinä toimivat lasten psykoterapeutti ja sosiaalityöntekijä, sekä passiivisena osallistujana tutkija. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys psykoedukaatiolla oli sijaisvanhempien jaksamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa psykoedukaatiosta sijaisvanhempien ja sijaishuoltoyksikön työkaluna. Psykoedukaatiota kuvailtiin kustannustehokkaaksi hoitomuodoksi sairaanhoidossa, mikä teki aiheesta hedelmällisen tutkimuskohteen uudenlaisessa ympäristössä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, johon osallistui neljä vertaistukiryhmään osallistunutta sijaisvanhempaa. Osallistujat haastateltiin ryhmän toteutuksen jälkeen ja aineistona käytettiin vain teemahaastattelusta nousseita tuloksia, varsinaista psykoedukaatioryhmää ei tutkittu muulla tavoin. Haastattelussa painotettiin sellaisten teemojen psykoedukaatiota, joita ryhmässä oli käsitelty teoreettiseen viitekehykseen perustuen. Näitä teemoja olivat muun muassa lapsen tunneälyn neurologinen kehitysprosessi, traumojen käsittely, suruprosessi, arjen haasteellisuus sekä mentalisaatio. Tuloksissa nousi esiin monenlaisia tuntemuksia ja henkilökohtaisia arjen tapahtumia, mikä on tyypillistä teemahaastattelulle. Merkittävimpänä tutkimustuloksena voitiin pitää osoitusta psykoedukaation hyödyllisyydestä sijaishuollossa. Johtopäätöksissä suositeltiin psykoedukaation toteut-tamista sijaishuollossa myös jatkossa.