Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaskokemusta etsimässä : Asiakkaiden näkemyksiä Kelan ajanvarauspalvelusta.

Kalska, Jonna (2018)

Avaa tiedosto
Asiakaskokemusta etsimassa_YAMK_Kalska_Jonna.pdf (1.035Mt)
Lataukset: 


Kalska, Jonna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319792
Tiivistelmä
Asiakaskokemusta etsimässä on laadullinen tutkimus asiakkaiden näkemyksistä Kansaneläkelaitoksen (myöhemmin Kela) tarjoamasta ajanvarauspalvelusta. Työn tarkoituksena on selvittää Kelan ajanvarauspalvelun tunnettavuutta, toimivuutta ja löytää kehittämistarpeita palvelun uudistamiseen. Tavoitteena on saada uutta tietoa Kelan asiakkaiden tarpeista ja toiveista. Tutkimus on osa Kelan ajanvarauspalvelun kehittämisprojektia.

Opinnäytetyön viitekehys rakentuu Kelan ajanvarauspalveluun liittyvistä tutkimuksista sekä kirjallisuuteen palvelun laadusta ja asiakaskokemuksesta. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelu metodilla yksilöhaastatteluina neljässä Kelan toimistossa ja puhelinhaastatteluina tammi-helmikuussa 2018. Tutkimukseen osallistui yhteensä 72 Kelan asiakasta. Mittarina toimi puolistrukturoitu kyselylomake, joka rakentui taustatiedoista ja ajanvarauspalvelun eri teemoista. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tämän tutkimuksen valossa voidaan todeta, että Kelan ajanvarauspalvelu on onnistunut palvelu, johon ollaan pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä. Keskeisin tutkimuksen tulos oli, että asiakkaiden mielestä Kelan ajanvarauspalvelut ovat suhteellisen tunnettuja, mutta vähän käytettyjä. Asiakkaat käyttävät Kelan ajanvarauspalveluita pääasiassa elämäntilanteen muutoksissa. Muita syitä ajanvaraukseen on useiden etuuksien hakeminen, kysyminen etuudesta ja sen hakemisesta sekä henkilökohtaisen palvelun saaminen sekä se, ettei halua jonottaa. Kokemukset ajanvarauspalvelusta ovat positiivisia ja asiakkaat ovat pääsääntöisesti erittäin tai jokseenkin tyytyväisiä palveluun. Negatiiviset kokemukset johtuvat enimmäkseen saatavuudesta. Asiakkaat kehittäisivät erityisesti ajanvarauspalvelun saatavuutta, tiedottamista, aukioloaikoja ja verkkopalvelua. Osa asiakkaista ei kuitenkaan muuttaisi mitään, vaan on tyytyväinen Kelan palveluun nykymuodossaan. Opinnäytetyön tulosten perusteella asiakkailla on moninaisia tarpeita ja toiveita, joita kuuntelemalla voidaan saavuttaa hyvä asiakaskokemus ja parasta palvelua.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste