Järjestelmä Euro 6 -moottoreiden esilämmittämiseksi
Puolitaival, Miika (2018)
Puolitaival, Miika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319700
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella järjestelmä, joka mahdollistaa Euro 6 -päästömääräykset täyttävien moottoreiden esilämmittämisen polttoainekäyttöisillä esilämmittimillä. Euro 6 -moottoreiden esilämmittäminen aiheuttaa toisinaan vikakoodeja OBD- järjestelmään ja moottorin häiriövalon syttymisen. Pitkän seisonta-ajan jälkeen moottorin itsediagnostiikka vertailee lämpötunnistimien signaaleja. Jos yksi tunnistinsignaaleista poikkeaa muista signaaleista, itsediagnostiikka tulkitsee kyseisen tunnistimen vialliseksi. Moottorin esilämmittäminen vaikuttaa vain jäähdytysnesteen lämpötunnistimeen, jolloin auton seisonta-aikana tapahtuva esilämmittäminen aiheuttaa vikakoodin ja moottorin häiriövalon syttymisen. Esilämmittämisen haasteista huolimatta autoilijat haluavat usein esilämmittää moottorinsa.
Työ tehtiin Webaston viralliselle maahantuojalla Kaha Oy:lle ja työssä tutkittiin eri menetelmiä esilämmittämisen mahdollistamiseksi ilman, että se aiheuttaisi vikakoodeja ja moottorin häiriövalon syttymistä. Mahdollisia vaihtoehtoja etsittiin systemaattisesti, minkä jälkeen vaihtoehdoille tehtiin menetelmävertailu. Siinä päädyttiin ohjainlaitteeseen, joka estää moottorin ohjainlaitetta havaitsemasta esilämmityksestä aiheutunutta vikatilannetta.
Työn tuloksena syntyi toimiva prototyyppi autoon asennettavasta ohjainlaitteesta, jolla voidaan manipuloida jäähdytysnesteen lämpötunnistimen signaalia. Signaalimanipuloinnilla vaikutetaan moottorin ohjainlaitteen lukemaan jäähdytysnesteen lämpötilaan siten, ettei se havaitse esilämmittämisestä johtuvaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousua. Ohjainlaitteen toimintaa testattiin OBD-simulaattorilla. Testausten perusteella todettiin, että ohjainlaite toimi suunnitellusti normaaleissa testausolosuhteissa. Tuotteen kaupallistaminen vaatisi lisätestausta ja jatkokehitystä.
Työ tehtiin Webaston viralliselle maahantuojalla Kaha Oy:lle ja työssä tutkittiin eri menetelmiä esilämmittämisen mahdollistamiseksi ilman, että se aiheuttaisi vikakoodeja ja moottorin häiriövalon syttymistä. Mahdollisia vaihtoehtoja etsittiin systemaattisesti, minkä jälkeen vaihtoehdoille tehtiin menetelmävertailu. Siinä päädyttiin ohjainlaitteeseen, joka estää moottorin ohjainlaitetta havaitsemasta esilämmityksestä aiheutunutta vikatilannetta.
Työn tuloksena syntyi toimiva prototyyppi autoon asennettavasta ohjainlaitteesta, jolla voidaan manipuloida jäähdytysnesteen lämpötunnistimen signaalia. Signaalimanipuloinnilla vaikutetaan moottorin ohjainlaitteen lukemaan jäähdytysnesteen lämpötilaan siten, ettei se havaitse esilämmittämisestä johtuvaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousua. Ohjainlaitteen toimintaa testattiin OBD-simulaattorilla. Testausten perusteella todettiin, että ohjainlaite toimi suunnitellusti normaaleissa testausolosuhteissa. Tuotteen kaupallistaminen vaatisi lisätestausta ja jatkokehitystä.