Lasten ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Kaitera, Jasmin (2018)
Kaitera, Jasmin
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on lasten ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen. Tarkoituksena oli tutkia, että miten Rovaniemen kaupungin lastenneuvoloissa työskentelevät terveydenhoitajat tukivat lasten ja vanhem-pien välistä varhaista vuorovaikutusta.
Teoreettinen viitekehys tutkimukselle muodostui varhaisesta vuorovaikutuksesta, lastenneuvolan toiminnasta perheen tukena sekä lasten kehityksestä. Lasten kehitykseen sisältyi varhaisen vuorovaikutuksen vaikutus kehitykseen sekä fyysinen-, psyykkinen- ja sosiaalinen kehitys. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen luomiseen käytettiin monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoa, joka oli kerätty erilaisista lähteistä.
Toteutin opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti Google Formsin kautta. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli miten terveydenhoitajat ohjaavat lasten ja vanhempien välistä varhaista vuorovaikutusta? Tutkimukseen vastaaminen oli avoinna kaikille Rovaniemen kaupungin neuvoloissa työskenteleville terveydenhoitajille, joista kyselyyn vastasi yhteensä 8 terveydenhoitajaa. Toimeksiantajana työlle toimi Rovaniemen kaupungin neuvolapalvelut.
Johtopäätökset tutkimustulosten perusteella nostivat esille varhaisen vuorovaikutuksen koulutusten vajaavaisuuden terveydenhoitajilla ja yksikön yhteisten ohjeitten ja tavoitteiden puutteen. Tutkimustulokset myös kokosivat laajasti yhteen erilaisia ohjausmenetelmiä lasten ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen sekä useita erilaisia havainnointi- ja arviointitapoja varhaisen vuorovaikutuksen riittävyyden arviointiin.
Teoreettinen viitekehys tutkimukselle muodostui varhaisesta vuorovaikutuksesta, lastenneuvolan toiminnasta perheen tukena sekä lasten kehityksestä. Lasten kehitykseen sisältyi varhaisen vuorovaikutuksen vaikutus kehitykseen sekä fyysinen-, psyykkinen- ja sosiaalinen kehitys. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen luomiseen käytettiin monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoa, joka oli kerätty erilaisista lähteistä.
Toteutin opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti Google Formsin kautta. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli miten terveydenhoitajat ohjaavat lasten ja vanhempien välistä varhaista vuorovaikutusta? Tutkimukseen vastaaminen oli avoinna kaikille Rovaniemen kaupungin neuvoloissa työskenteleville terveydenhoitajille, joista kyselyyn vastasi yhteensä 8 terveydenhoitajaa. Toimeksiantajana työlle toimi Rovaniemen kaupungin neuvolapalvelut.
Johtopäätökset tutkimustulosten perusteella nostivat esille varhaisen vuorovaikutuksen koulutusten vajaavaisuuden terveydenhoitajilla ja yksikön yhteisten ohjeitten ja tavoitteiden puutteen. Tutkimustulokset myös kokosivat laajasti yhteen erilaisia ohjausmenetelmiä lasten ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen sekä useita erilaisia havainnointi- ja arviointitapoja varhaisen vuorovaikutuksen riittävyyden arviointiin.