Kartanmuokkaustyökalu pulmanratkontapeliin
Tuupanen, Henri (2018)
Tuupanen, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419858
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kenttäeditorin kehittäminen olemassa olevaan 2D-pulmanratkontapeliin, joka alkoi opiskeluprojektina ja on tarkoitus julkaista valmistuessaan. Kenttäeditori kehitettiin Unity-pelimoottorin laajennokseksi ja samalla perehdyttiin Unityn tarjoamiin laajennusmahdollisuuksiin.
Työssä tutustuttiin pelinkehitysprosessiin ja sen sisältämiin rooleihin sekä työkaluihin, joita prosessissa on eri aikakausina käytetty. Pelikenttien rakentamiseen on ollut hyödyllistä luoda oma työkalunsa, ja nykyään löytyy monia työkaluja auttamaan kentänluonnissa. Työssä tarkasteltiin Tiled-työkalun sopivuutta ja Unityn kauppapaikan tarjontaa. Varsinkin tasosuunnittelijan osuuteen ja tasosuunnittelun teoriaan ja käytäntöihin perehdyttiin, jotta kenttäeditorista saataisiin mahdollisimman käytännöllinen suunniteltuun rooliin. Huomattiin, että tasoja suunnitellessa kannattaa taso jakaa loogisiin osiin ja osat suunnitella aluksi erikseen.
Kenttäeditorin osien toteutusta käsiteltiin tarkastelemalla Unitya laajentavien luokkien toteutusta ja yksityiskohtia. Työssä luotiin Unitya laajentavia CustomEditor-luokkia ja EditorWindow-luokan laajennos asetusten muuttamiseen. Kenttäeditorin toimintaa arvioitiin ja se todettiin hyväksi. Kehityskohteita ja vaihtoehtoisia toteutustapoja kuitenkin löytyi. Huomattiin, että kameran liikettä ohjaavia liipaisimia tulisi voida asettaa kenttäeditorissa ja että kenttäeditorin tarvitsemat luokat tulisi siivota pois valmiista kentistä.
Insinöörityön lopputuloksena luotiin toimiva kenttäeditori, joka täyttää kaikki suunnittelussa asetetut vaatimukset. Kenttäeditoria on tarkoitus käyttää jatkossa projektissa, jolle sitä lähdettiin kehittämään.
Työssä tutustuttiin pelinkehitysprosessiin ja sen sisältämiin rooleihin sekä työkaluihin, joita prosessissa on eri aikakausina käytetty. Pelikenttien rakentamiseen on ollut hyödyllistä luoda oma työkalunsa, ja nykyään löytyy monia työkaluja auttamaan kentänluonnissa. Työssä tarkasteltiin Tiled-työkalun sopivuutta ja Unityn kauppapaikan tarjontaa. Varsinkin tasosuunnittelijan osuuteen ja tasosuunnittelun teoriaan ja käytäntöihin perehdyttiin, jotta kenttäeditorista saataisiin mahdollisimman käytännöllinen suunniteltuun rooliin. Huomattiin, että tasoja suunnitellessa kannattaa taso jakaa loogisiin osiin ja osat suunnitella aluksi erikseen.
Kenttäeditorin osien toteutusta käsiteltiin tarkastelemalla Unitya laajentavien luokkien toteutusta ja yksityiskohtia. Työssä luotiin Unitya laajentavia CustomEditor-luokkia ja EditorWindow-luokan laajennos asetusten muuttamiseen. Kenttäeditorin toimintaa arvioitiin ja se todettiin hyväksi. Kehityskohteita ja vaihtoehtoisia toteutustapoja kuitenkin löytyi. Huomattiin, että kameran liikettä ohjaavia liipaisimia tulisi voida asettaa kenttäeditorissa ja että kenttäeditorin tarvitsemat luokat tulisi siivota pois valmiista kentistä.
Insinöörityön lopputuloksena luotiin toimiva kenttäeditori, joka täyttää kaikki suunnittelussa asetetut vaatimukset. Kenttäeditoria on tarkoitus käyttää jatkossa projektissa, jolle sitä lähdettiin kehittämään.