Digitaalisen kaavoituksen edistäminen vaatetusalalla : - keskiössä Grafis-kaavaohjelma
Turunen, Mia (2018)
Turunen, Mia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219483
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena on edistää digitaalisen kaavoituksen käyttöä vaatetusalalla. Opiskelijat tutustuvat oppilaitoksissa ajankohtaisiin digitaalisiin suunnittelu- ja kaavoitus-ohjelmistoihin, mutta niiden hankinta omaan käyttöön koetaan kalliina. Kehittämistyössä selvitettiin Grafis-kaavoitusohjelmasta kiinnostuneiden kohderyhmää ja etsittiin erilaisia toteutusvaihtoehtoja ohjelman hyödyntämiseksi kustannustehokkaasti. Työn yhteistyökumppanina toimi Espoon työväenopisto, mikä johti luonnollisesti harrastajien ottamiseen mukaan osaksi tutkittavaa kohderyhmää. Kehittämistyön lähtökohtana oli suunnitella Grafis-kaavoitusohjelman ympärillä toimiva palvelukonsepti, joka tukisi vastavalmistunutta opiskelijaa oman urapolun suunnittelussa ja edelleen kiinnittymisessä työelämään sekä loisi harrastajille mahdollisuuden digitaaliseen kaavoitukseen tutustumiseen.
Kehittämistyön tutkimuksellinen lähestymistapa on realistinen evaluaatio, jossa hyödynnettiin osin palvelumuotoilun työkaluja. Realistisessa evaluaatiossa tavoitteena on yhdistää tutkittua tietoa käytännön kehitystoimintaan. Tutkimus nojaa arkijärjen käyttöön ja on kiinnostunut siitä, mikä toimii, ketä varten ja missä kontekstissa. Palvelumuotoilu nosti tutkimuksen keskiöön syvällisen asiakasymmärryksen ennen varsinaisen suunnittelun aloitusta ja teki kohderyhmästä aktiivisen kehittäjän. Tutkimuksen keskeiset teemat olivat yrittäjyys vaatetusalalla, alan digitalisoituminen, luovan alan verkostoituminen sekä uuden toimintakulttuurin luominen. Kohderyhmän jäsentelyn ja odotusten määrittelyn tueksi Grafis-kaavaohjelman käyttöä kohtaan toteutettiin lomakekysely. Harrastajien tavoittamiseksi järjestettiin Espoon työväenopistossa Grafis-kaavaohjelman perus- ja jatkokurssit. Palvelukonseptin suunnittelun tueksi tehtiin benchmarking-vierailuja luovien alojen yhteisöihin. Tutkimuksen kuluessa käytettiin osallistavaa lähestymistapaa, jossa opiskelijat ja Grafis-kurssilaiset toimivat aktiivisina tiedon tuottajina ja kehittelijöinä. Kehittämistyön aikana toteutettiin kaksi workshop-kokoontumista, jossa ideoitiin uutta yhteistyöskentelytilaa tuoreille yrittäjille.
Kohderyhmästä on tehty viisi tarinallista henkilöhahmoa, joiden tarpeet ja odotukset Grafis-kaavaohjelmaa kohtaan poikkeavat toisistaan. Kullekin henkilöhahmolle on etsitty toteutusvaihtoehto Grafis-kaavaohjelman hyödyntämiseksi. Tutkimuksen tuloksena syntyi ehdotus ompelupajapalvelukonseptista osana tulevaisuuden palvelutoria. Palvelutorilla saman katon alla sijaitsisi Espoon työväenopiston nykyisten kädentaitopajojen kuten kudonta-asemien ja Nikkaripajan lisäksi ompelupaja, digipaja ja kokkipaja. Tutkimuksen aikana selvisi, että Grafis-kaavaohjelman päämies on tuonut markkinoille uusia lisenssivaihtoehtoja esimerkiksi opiskelijoille, mikä osaltaan kannustaa ohjelmiston hankintaan. Yhteistyö Espoon työväenopiston ja Omnian ammattiopiston kanssa jatkuu tulevina Grafis-kursseina. Ammattiopiston opiskelijat saavat kursseille vapaapaikkoja. Yrittäjille ehdotetaan yhteisen yrityksen tai esimerkiksi osuuskunnan perustamista. Osuuskunnan toiminnan suunnittelu on jätetty jatkotutkimusaiheeksi.
Kehittämistyön tutkimuksellinen lähestymistapa on realistinen evaluaatio, jossa hyödynnettiin osin palvelumuotoilun työkaluja. Realistisessa evaluaatiossa tavoitteena on yhdistää tutkittua tietoa käytännön kehitystoimintaan. Tutkimus nojaa arkijärjen käyttöön ja on kiinnostunut siitä, mikä toimii, ketä varten ja missä kontekstissa. Palvelumuotoilu nosti tutkimuksen keskiöön syvällisen asiakasymmärryksen ennen varsinaisen suunnittelun aloitusta ja teki kohderyhmästä aktiivisen kehittäjän. Tutkimuksen keskeiset teemat olivat yrittäjyys vaatetusalalla, alan digitalisoituminen, luovan alan verkostoituminen sekä uuden toimintakulttuurin luominen. Kohderyhmän jäsentelyn ja odotusten määrittelyn tueksi Grafis-kaavaohjelman käyttöä kohtaan toteutettiin lomakekysely. Harrastajien tavoittamiseksi järjestettiin Espoon työväenopistossa Grafis-kaavaohjelman perus- ja jatkokurssit. Palvelukonseptin suunnittelun tueksi tehtiin benchmarking-vierailuja luovien alojen yhteisöihin. Tutkimuksen kuluessa käytettiin osallistavaa lähestymistapaa, jossa opiskelijat ja Grafis-kurssilaiset toimivat aktiivisina tiedon tuottajina ja kehittelijöinä. Kehittämistyön aikana toteutettiin kaksi workshop-kokoontumista, jossa ideoitiin uutta yhteistyöskentelytilaa tuoreille yrittäjille.
Kohderyhmästä on tehty viisi tarinallista henkilöhahmoa, joiden tarpeet ja odotukset Grafis-kaavaohjelmaa kohtaan poikkeavat toisistaan. Kullekin henkilöhahmolle on etsitty toteutusvaihtoehto Grafis-kaavaohjelman hyödyntämiseksi. Tutkimuksen tuloksena syntyi ehdotus ompelupajapalvelukonseptista osana tulevaisuuden palvelutoria. Palvelutorilla saman katon alla sijaitsisi Espoon työväenopiston nykyisten kädentaitopajojen kuten kudonta-asemien ja Nikkaripajan lisäksi ompelupaja, digipaja ja kokkipaja. Tutkimuksen aikana selvisi, että Grafis-kaavaohjelman päämies on tuonut markkinoille uusia lisenssivaihtoehtoja esimerkiksi opiskelijoille, mikä osaltaan kannustaa ohjelmiston hankintaan. Yhteistyö Espoon työväenopiston ja Omnian ammattiopiston kanssa jatkuu tulevina Grafis-kursseina. Ammattiopiston opiskelijat saavat kursseille vapaapaikkoja. Yrittäjille ehdotetaan yhteisen yrityksen tai esimerkiksi osuuskunnan perustamista. Osuuskunnan toiminnan suunnittelu on jätetty jatkotutkimusaiheeksi.