Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Polunetsintätyökalun kehittäminen Unity-pelimoottorilla

Nilsson, Janne (2018)

Avaa tiedosto
Nilsson_Janne.pdf (1.380Mt)
Lataukset: 


Nilsson, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520134
Tiivistelmä
Insinöörityön päätavoitteena oli kehittää polunetsintätyökalu Unity-pelimoottorilla. Työkalulla tulisi olla mahdollista esittää pelikenttä polunetsintäalgoritmille ymmärrettävässä muodossa, löytää optimaalisia polkuja ja liikuttaa NPC-hahmoja (non-player character eli ei-pelaaja-hahmo) pelikentässä. Työssä oli myös tavoitteena oppia polunetsintäalgoritmeista, pelikentän esittämisestä verkon muodossa ja polunetsinnän mahdollisesta toteutustavasta Unity-pelimoottorilla.

Työn lopputuotokselle oli määritelty tiettyjä vaatimuksia. Työkalulla pitäisi pystyä toteuttamaan polunetsintä erilaisissa tasaisissa pelikentissä. Työkalun pitäisi ottaa huomioon pelikentän esteet, jotka rajoittavat pelikentän eri alueiden välistä liikkumista, ja pelikentästä löydetyn polun tulisi olla riittävän optimaalinen ilman turhia siirtymiä. Myös monen NPC-hahmon polunetsinnän ja liikkumisen tulisi olla mahdollista samanaikaisesti ilman, että ne voivat olla päällekkäin.

Insinöörityössä perehdyttiin työkalun kehitysvaiheisiin ja sen tärkeimpiin komponentteihin sekä luokkiin. Sen lisäksi työssä tarkasteltiin, millaisiin pelikenttiin työkalu soveltuu parhaiten ja pohdittiin työkalun mahdollisia jatkokehityskohteita.

Insinöörityön tavoitteessa onnistuttiin, ja lopputuotoksena saatiin aikaan työkalu, jolla pelikentän datan avulla monet NPC-hahmot voivat etsiä polun ja liikkua pelikentässä samanaikaisesti. Työn aikana opittiin polunetsintäalgoritmeista, pelikentän esitysmenetelmistä algoritmille ja polunetsinnän mahdollisesta toteutustavasta Unity-pelimoottorilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste