Asiakaspalautteen hyödyntäminen yrityksen toimintojen kehittämisessä
Laine, Noora (2018)
Laine, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219455
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tunnistaa kehityskohteita KOTA-sovellukseen syötetyistä asiakaspalautteista ja luoda niistä kehityskohdelista. Yrityksessä luetaan asiakaspalautteita säännöllisesti, mutta niistä ei ole aikaisemmin tehty laajempaa analyysia. Työ toteutettiin VR Groupin Lähiliikenteen yksikössä.
Työ toteutettiin kesällä 2018, jolloin tietyltä aikaväliltä kerätyt asiakaspalautteet luettiin läpi ja analysoitiin. Analyysia varten palautteisiin luotiin kategoriat, jotka helpottivat tulosten esitettävään muotoon muuttamista. Analyysin avulla oli tarkoitus saada yritykselle hyötyä asiakaspalautteista.
Insinöörityössä käytettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa, johon palautteet vietiin yrityksen omasta järjestelmästä. Palautteet käytiin läpi muutaman kerran ja niistä luotiin kaavioita, jotka helpottavat yritystä ja sen työntekijöitä ymmärtämään, millaista asiakaspalautetta yritys saa. Insinöörityön lopputulos on salattu yrityksen pyynnöstä.
Työ toteutettiin kesällä 2018, jolloin tietyltä aikaväliltä kerätyt asiakaspalautteet luettiin läpi ja analysoitiin. Analyysia varten palautteisiin luotiin kategoriat, jotka helpottivat tulosten esitettävään muotoon muuttamista. Analyysin avulla oli tarkoitus saada yritykselle hyötyä asiakaspalautteista.
Insinöörityössä käytettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa, johon palautteet vietiin yrityksen omasta järjestelmästä. Palautteet käytiin läpi muutaman kerran ja niistä luotiin kaavioita, jotka helpottavat yritystä ja sen työntekijöitä ymmärtämään, millaista asiakaspalautetta yritys saa. Insinöörityön lopputulos on salattu yrityksen pyynnöstä.