Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mammografia-asiakkaiden arvioima asiakaspalvelun laatu Kuopion yliopistollisen sairaalan Kliinisen radiologian osastolla

Ala-Vannesluoma, Maija; Marttinen, Suvi; Thure, Marjukka (2010)

 
Avaa tiedosto
Maija Ala-Vannesluoma_Suvi Marttinen_Marjukka Thure.pdf (1.225Mt)
Lataukset: 


Ala-Vannesluoma, Maija
Marttinen, Suvi
Thure, Marjukka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111099
Tiivistelmä
Mammografia tarkoittaa rintojen röntgenkuvausta. Mammografiatutkimus tehdään aina, kun rinnassa todetaan epäilyttävä kyhmy. Mammografioita tehdään myös seulontatutkimuksena. Suomessa kunnat järjestävät seulontoja 50–69-vuotiaille. Rintasyövän ennuste on parantunut varhaisemman syövän toteamisen ja hoitomenetelmien kehittymisen ansiosta. Aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu mammografian aiheuttavan asiakkaalle ainakin lievää kivun tuntemusta ja kuvaustilanne on jännittänyt asiakasta. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten asiakkaat kokevat Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisen radiologian osaston mammografiatutkimusten palvelun laadun ennen tutkimusta, tutkimuksen aikana ja tutkimuksen jälkeen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisen radiologian osaston mammografian asiakaspalvelun laatua asiakkaiden näkökulmasta.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keväällä 2010. Kohdejoukon muodosti 46 asiakasta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui strukturoiduista kysymyksistä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Tutkimustulokset analysoitiin SPSS for Windows -ohjelmalla ja Microsoft Office Excel -taulukkolaskentaohjelmalla. Tulokset esitettiin frekvensseinä, prosentteina, taulukoina, kuvioina sekä suorina lainauksina.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä saamansa palvelun laatuun. Kliinisen radiologian osaston henkilökunnan toimintaan ja ammattitaitoon oltiin tyytyväisiä, vaikka osa asiakkaista koki tutkimuksen kivuliaana. Kehittämiskohteeksi nousi valmistautumisohjeen parempi saatavuus, sillä suuri osa asiakkaista ei saanut sitä ollenkaan.

Tulosten perusteella Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisen radiologian osasto voi kehittää asiakaspalvelun laatua mammografian osalta. Mammografia-asiakkailta voitaisiin kyselyn avulla mitata myös röntgenhoitajan ohjaustaitoja. Halutessaan osasto voi jatkossa käyttää tässä tutkimuksessa kehitettyä kyselylomaketta ja kerätä lisää aineistoa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste