Lean-ajattelun hyödyntäminen terveydenhuollossa : Kirjallisuuskatsaus
Korhonen, Johanna; Kinnari, Tiina; Lehtomäki, Vilja (2018)
Korhonen, Johanna
Kinnari, Tiina
Lehtomäki, Vilja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620385
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Lean-ajattelua ja sen käyttöönottoa terveydenhuollossa. Tarkoituksena oli kuvata Lean-ajattelua ja sen käyttöönottoa terveydenhuollossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Lean-ajattelusta ja sen käyttöönotosta terveydenhuollossa, jonka avulla voidaan lisätä tietoutta Lean-ajattelusta ja sen käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi kehittää tekijöiden ammatillista kasvua ja taitoa käyttää kirjallisuuskatsausta tutkimusmenetelmänä.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku suoritettiin helmikuussa 2018. Käytettyjä tietokantoja olivat Medic, Cinahl Complete, PubMed ja Science Direct. Tutkimukseen valikoitui 19 tutkimusta vuosilta 2013-2018. Tutkimuksista kuusi oli suomalaisia ja 13 kansainvälisiä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin mukaisesti. Tutkimuskysymyksiksi valikoitui mitä Lean-ajattelu on terveydenhuollossa ja miten Lean-ajattelua on otettu käyttöön terveydenhuollossa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Leanilla on useita eri määritelmiä. Sen toteutukseen ei ole yhtä ainoaa tapaa vaan organisaatiot soveltavat sitä eri tavoin. Lean korostaa arvon tuottamista potilaalle, työprosessien virtausta ja hukkien poistamista. Leanilla voidaan saada prosessit tehokkaiksi, kustannukset pienemmiksi sekä henkilökunta ja potilaat tyytyväisiksi. Leania on onnistuneesti hyödynnetty terveydenhuollossa.
Johdolla on keskeinen vaikutus Leanin käyttöönotossa ja sen onnistumisessa. Johto sitouttaa organisaation työntekijät Lean-hankkeeseen ja osallistaa heitä jatkuvaan kehitykseen. Johdolla ja työntekijöillä täytyy olla yhteinen näkemys ja luottamusta toisiinsa, mikä tukee Lean-muutoksen aikaansaamista ja työn mielekkyyttä. Työntekijöiden tulee sitoutua muutokseen ja kehittää työtään aktiivisesti. Lean-ajattelua toteutetaan potilaskeskeisestä näkökulmasta, jolla voidaan nopeuttaa potilaan kulkemista hoitoprosessin läpi samalla lisäten potilastyytyväisyyttä. Leanin käyttöönotto aloitetaan prosessien määrittelyllä. Prosesseja arvioidaan ja kehitetään Lean-työkalujen avulla jatkuvasti.
Tämän tutkimuksen tietoja voi hyödyntää erilaisissa terveydenhuollon työympäristöissä monipuolisesti. Tutkimusta on mahdollista jatkokehittää tekemällä esimerkiksi Lean-ajattelun mukainen toimintamalli johonkin terveydenhuollon organisaatioon, johon opinnäytetyömme katsaus voi toimia perustana.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku suoritettiin helmikuussa 2018. Käytettyjä tietokantoja olivat Medic, Cinahl Complete, PubMed ja Science Direct. Tutkimukseen valikoitui 19 tutkimusta vuosilta 2013-2018. Tutkimuksista kuusi oli suomalaisia ja 13 kansainvälisiä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin mukaisesti. Tutkimuskysymyksiksi valikoitui mitä Lean-ajattelu on terveydenhuollossa ja miten Lean-ajattelua on otettu käyttöön terveydenhuollossa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Leanilla on useita eri määritelmiä. Sen toteutukseen ei ole yhtä ainoaa tapaa vaan organisaatiot soveltavat sitä eri tavoin. Lean korostaa arvon tuottamista potilaalle, työprosessien virtausta ja hukkien poistamista. Leanilla voidaan saada prosessit tehokkaiksi, kustannukset pienemmiksi sekä henkilökunta ja potilaat tyytyväisiksi. Leania on onnistuneesti hyödynnetty terveydenhuollossa.
Johdolla on keskeinen vaikutus Leanin käyttöönotossa ja sen onnistumisessa. Johto sitouttaa organisaation työntekijät Lean-hankkeeseen ja osallistaa heitä jatkuvaan kehitykseen. Johdolla ja työntekijöillä täytyy olla yhteinen näkemys ja luottamusta toisiinsa, mikä tukee Lean-muutoksen aikaansaamista ja työn mielekkyyttä. Työntekijöiden tulee sitoutua muutokseen ja kehittää työtään aktiivisesti. Lean-ajattelua toteutetaan potilaskeskeisestä näkökulmasta, jolla voidaan nopeuttaa potilaan kulkemista hoitoprosessin läpi samalla lisäten potilastyytyväisyyttä. Leanin käyttöönotto aloitetaan prosessien määrittelyllä. Prosesseja arvioidaan ja kehitetään Lean-työkalujen avulla jatkuvasti.
Tämän tutkimuksen tietoja voi hyödyntää erilaisissa terveydenhuollon työympäristöissä monipuolisesti. Tutkimusta on mahdollista jatkokehittää tekemällä esimerkiksi Lean-ajattelun mukainen toimintamalli johonkin terveydenhuollon organisaatioon, johon opinnäytetyömme katsaus voi toimia perustana.