Minidokumentti Facebookissa : Kuinka tehdä toimiva minidokumentti Facebookiin
Saarela, Katri (2018)
Saarela, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219480
Tiivistelmä
Facebook on verkkoyhteisöpalvelu, jossa käyttäjät seuraavat oman lähi- ja tuttavapiirinsä kuulumisia. Facebook on myös eri organisaatioiden viestintäkanava, jossa eri toimijat julkaisevat omaa materiaaliaan.
Opinnäytetyössä selvitetään vertailevan tutkimuksen keinoin, minkälainen julkaisupaikka Facebook on globaalista auttamistyöstä kertoville dokumenteille. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, minkälainen on toimiva minidokumentti Facebookissa. Kannattaako Facebookiin tehdä minidokumentteja?
Opinnäytetyötä varten on toteutettu kolme minidokumenttia, jotka on koostettu samasta materiaalista. Dokumentit kertovat Suomen Pipliaseuran Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelman lukutaitotyöstä Malawissa.
Teoriaosuudessa käsitellään Facebookia dokumenttivideoiden ja journalistisen sisällön julkaisupaikkana sekä minidokumenttien käsikirjoittamista ja rakennetta. Sosiaaliseen mediaan tulee tehtyä niihin optimoituja sisältöjä. Facebook-dokumentti -aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Siksi tätä tutkimusta varten on kerätty taustatietoa toteuttamalla kolme asiantuntijahaastattelua. Tutkimuksen teoriaosuudessa lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita.
Opinnäytetyön tutkimusosuus koostuu kolmen Facebookissa julkaistun minidokumentin käyttäjätilastojen, käyttäjätutkimuksen ja etukäteishaastattelujen kvalitatiivisesta vertailusta. Käyttäjätutkimuksessa viisi viestinnän asiantuntijaa on vastannut kyselytutkimukseen, jossa arvioidaan opinnäytetyössä tutkittavien minidokumenttien ominaisuuksia. Aineistoa lähestytään faktanäkökulmasta, koska tavoitteena saada tutkittavien todellinen mielipide videodokumenteista.
Tutkimustulosten mukaan Facebook on melko hyvä julkaisupaikka globaalista auttamistyöstä kertoville minidokumenteille. Facebook on dokumentin tekijälle haastava julkaisupaikka. Facebookin käyttö on lyhytjännitteistä, joten dokumentin kesto ei voi olla minuuttia pidempi. Käyttäjä pysähtyy katsomaan videodokumenttia, mikäli aihepiiri kiinnostaa häntä ja toteutus on yllätyksellinen, voimakas ja rohkea. Ensimmäiset sekunnit ovat ratkaisevia katsojan kannalta. Siksi alkuun pitää panostaa. Myös otsikko ja kuvausteksti on hiottava houkutteleviksi.
Tutkimustulosten perusteella on toteutettu ohjeet Facebook-minidokumentin tekemiseen. Ohjeet ovat sovellettavissa myös muiden sosiaalisessa mediassa julkaistavien videoiden tekemiseen.
Opinnäytetyössä selvitetään vertailevan tutkimuksen keinoin, minkälainen julkaisupaikka Facebook on globaalista auttamistyöstä kertoville dokumenteille. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, minkälainen on toimiva minidokumentti Facebookissa. Kannattaako Facebookiin tehdä minidokumentteja?
Opinnäytetyötä varten on toteutettu kolme minidokumenttia, jotka on koostettu samasta materiaalista. Dokumentit kertovat Suomen Pipliaseuran Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelman lukutaitotyöstä Malawissa.
Teoriaosuudessa käsitellään Facebookia dokumenttivideoiden ja journalistisen sisällön julkaisupaikkana sekä minidokumenttien käsikirjoittamista ja rakennetta. Sosiaaliseen mediaan tulee tehtyä niihin optimoituja sisältöjä. Facebook-dokumentti -aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Siksi tätä tutkimusta varten on kerätty taustatietoa toteuttamalla kolme asiantuntijahaastattelua. Tutkimuksen teoriaosuudessa lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita.
Opinnäytetyön tutkimusosuus koostuu kolmen Facebookissa julkaistun minidokumentin käyttäjätilastojen, käyttäjätutkimuksen ja etukäteishaastattelujen kvalitatiivisesta vertailusta. Käyttäjätutkimuksessa viisi viestinnän asiantuntijaa on vastannut kyselytutkimukseen, jossa arvioidaan opinnäytetyössä tutkittavien minidokumenttien ominaisuuksia. Aineistoa lähestytään faktanäkökulmasta, koska tavoitteena saada tutkittavien todellinen mielipide videodokumenteista.
Tutkimustulosten mukaan Facebook on melko hyvä julkaisupaikka globaalista auttamistyöstä kertoville minidokumenteille. Facebook on dokumentin tekijälle haastava julkaisupaikka. Facebookin käyttö on lyhytjännitteistä, joten dokumentin kesto ei voi olla minuuttia pidempi. Käyttäjä pysähtyy katsomaan videodokumenttia, mikäli aihepiiri kiinnostaa häntä ja toteutus on yllätyksellinen, voimakas ja rohkea. Ensimmäiset sekunnit ovat ratkaisevia katsojan kannalta. Siksi alkuun pitää panostaa. Myös otsikko ja kuvausteksti on hiottava houkutteleviksi.
Tutkimustulosten perusteella on toteutettu ohjeet Facebook-minidokumentin tekemiseen. Ohjeet ovat sovellettavissa myös muiden sosiaalisessa mediassa julkaistavien videoiden tekemiseen.