Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Palvelumuotoilun ja brändin suunnitteluprosessien samankaltaisuudet ja päällekkäisyydet

Shevchenko, Kirill (2018)

Avaa tiedosto
Palvelumuotoilun ja brandin suunnitteluprosessien samankaltaisuudet ja paallekkaisyydet.pdf (1.417Mt)
Lataukset: 


Shevchenko, Kirill
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520338
Tiivistelmä
Alati muuttuva toimintaympäristö on synnyttänyt uudenlaisia tarpeita bisneksen suunnittelussa. Tämä uudenlainen tarve on palvelumuotoilu. Palvelumuotoilun suunnittelun prosessit ovat kuitenkin hyvin samanlaisia kuin perinteisen brändäyksen suunnitteluprosessit, ainoana mainittavana erona on suunnittelun lopputulos. Parempaan lopputulokseen päästäkseen organisaatioiden tulisi ymmärtää, että brändäys on otettava huomioon palvelumuotoilussa.

Tekijän kokemusten mukaan joidenkin yritysten päätöksentekijät ymmärtävät tarpeitaan heikosti ja kapeakatseisesti tärkeitä päätöksiä tehdään. Tämä aiheuttaa sen, että luovien toimistojen tarjonta usein typistyy esimerkiksi pelkkien tunnusten tai yritysilmeiden suunnitteluun, vaikka todellisuudessa näiden asioiden suunnittelu pitää sisällään tutkimustyötä, jota voi hyödyntää myös koko brändin ja sitä kautta koko yritystoiminnan sekä sen palveluiden suunnittelussa.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus on esittää palvelumuotoilun ja brändäyksen keskeiset määritelmät ja vertailla niiden prosesseja keskenään. Keräämällä ja vertailemalla palvelumuotoiluun ja brändäykseen keskittyviä julkaisuja, sekä teemahaastattelemalla näiden alojen ammattilaisia, todetaan näiden prosessien olevan hyvin samankaltaisia ja liittyvän vahvasti toisiinsa. Vertailun ja haastattelujen tuloksista päätellään samankaltaisuuksien ja erojen syitä, sekä mietitään mitä hyötyjä niiden ratkaisemisessa olisi.

Opinnäytetyö on suunnattu niin luovien alojen ammattilaisille kuin erilaisten yritysten päättäjille. Tarkoituksena on tarkentaa ja selkeyttää heidän kuvaansa brändäyksestä ja palvelumuotoilusta sekä tarjota keinoja, joilla brändäystä ja palvelumuotoilua voi lähestyä kokonaisvaltaisesti paremman lopputuloksen saavuttamiseksi.

Työstä käy ilmi palvelumuotoilun ja brändäyksen prosessien samankaltaisuudet, varsinkin prosessien alkuvaiheissa tutkimustyötä ja toimintaympäristöä analysoidessa. Lisäksi työssä pohditaan sitä miten näitä prosesseja voisi yhdistää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste